Ik heb een app gekocht die niet (goed) werkt, wat nu?

Het is veel mensen wel eens gebeurd: je hebt een leuke app gekocht in de App-store of Play-store, maar hij werkt niet, of niet zoals je had verwacht. Kun je daar nog iets aan doen en wat dan wel?


Het is niet altijd even eenvoudig om je geld terug te krijgen, maar het kan wel. En uiteraard werkt dat bij Apple weer anders dan in Googles Play-store. Hieronder vind je voor deze twee opties de mogelijkheden

Apple:
Je hebt 14 dagen de tijd om je geld terug te vragen zonder dat je er lastige vragen over hoeft te beantwoorden. Je moet dan één van de vooringestelde redenen opgeven. Ga hiervoor naar de website reportaproblem.apple.com. Log in met je Apple ID en volg de stappen. Je kunt ook naar iTunes gaan en met je account inloggen. Klik rechtsboven op je gebruikersnaam en kies Account. Zoek het kopje Aankoopgeschiedenis en via Alles bekijken zoek je de app in kwestie en volg je de stappen.
Een gedetailleerd stappenplan kun je vinden op: www.iculture.nl

Android:
Bij de Play-store heb je 48 uur de tijd om je geld terug te krijgen.

Binnen 2 uur na aankoop is het eenvoudig:
Open de Google Play Store-app, tik op Menu, vervolgens op Account en kies Bestelgeschiedenis. Zoek de app of game die je wilt retourneren en tik op Teruggave om de teruggave te voltooien en de app te verwijderen.
Let op! Je kunt een app of game slechts één keer retourneren voor een teruggave. Als je dezelfde app of game opnieuw koopt, kun je geen teruggave meer ontvangen.

Na die 2 uur, maar binnen 48 uur na de ongewenste aankoop, kun je via een formulier, te vinden op support.google.com/googleplay/contact/play_request_refund_apps, een teruggaveverzoek doen. Na een minuut of 15, maar maximaal 2 (werk)dagen krijg je bericht terug en weet je of je je geld terugkrijgt. Dit formulier voor een teruggaveverzoek kan ook gebruikt worden voor het (binnen 2 uur) ongedaan maken van in-app-aankopen.
Als je langer dan 48 hebt gewacht wordt de route een stukje ingewikkelder. Dan wordt je geacht contact op te nemen met de ontwikkelaar van de app in kwestie.

Als je geen digitale content, maar een service van Google koopt op Google Play (zoals Google Drive-opslagruimte), kun je die de aankoop binnen veertien dagen annuleren en een volledige teruggave ontvangen. Ook daar is een formulier voor: support.google.com/googleplay/contact/withdrawal_form.

Voor boeken en muziek die je aankoopt via de Google Play Store gelden weer andere regels. De retourperiode voor video’s is in de meeste landen 7 dagen, mits je nog niet bent gaan kijken natuurlijk. Hiervoor moet je níet in de Playstore zijn, maar moet je de link play.google.com/store/account in een browser openen. Scroll naar bestelgeschiedenis, zoek de bestelling die je toch niet wil hebben en klik rechts ervan op het hamburgermenuutje en volg de stappen.
Deze methode geldt ook voor boeken en muziek. Bij muziek moet je er rekening mee houden dat je dit vaak in abonnementsvorm hebt aangeschaft. Dan moet je dat abonnement opzeggen en is er geen teruggave mogelijk voor betalingen die je al hebt gedaan (tenzij het abonnement nog niet is gestart).

Alle informatie over het retourbeleid van Google Play vind je hier: support.google.com/googleplay/answer/2479637?hl=nl

'Meld je aan voor de nieuwsbrief'

'Abonneer je nu op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden