Hoe krijg je je geld terug in de App Store?

Hoeveel vooronderzoek je ook doet, het kan altijd gebeuren dat je in Apple’s App Store onbedoeld iets koopt of spijt krijgt van je aankoop. Een tegenvallende of haperende app, een per ongeluk aangeklikte in-app aankoop of een abonnement dat je eigenlijk toch niet nodig had. Op dat moment zou je willen dat je je geld terug zou kunnen krijgen. De kans is groot dat dat kán. Want hoewel Apple er niet veel reclame voor maakt, kun je wel degelijk een verzoek tot restitutie doen voor aankopen in de App Store. Zo werkt het.

Er zijn twee manieren om terugbetaling te vragen: via het programma iTunes en via een webpagina. Werken met iTunes doe je niet bepaald voor je lol, maar voor sommige aankopen zoals in Apple Music, zul je er niet aan ontkomen. Hier kijken we echter naar de tweede optie, via de website. Ga op je desktop of op je mobiele apparaat naar Meld een probleem (of reportaproblem.apple.com). Deze pagina leidt je naar een inlogpagina, waar je inlogt op je Apple-account.

Appe refund 1

 Zoals het hoort, gebruikt deze pagina tweestapsverificatie om je identiteit te bevestigen.

Appe refund 2

Wij hebben ingelogd op de desktop, de iPhone (of iPad) doet nu dienst als controleapparaat.

Appe refund 3

Vervolgens kom je twee drop-downmenu’s tegen. Het eerste vraagt wat je precies wilt, wij kiezen hier voor de bovenste optie: Ik wil graag… Om restitutie verzoeken. De site meldt dat je je rechten op de aankoop verliest wanneer je om restitutie vraagt, dit spreekt vanzelf.

Appe refund 5


In het tweede drop-downmenu, onder Vertel ons meer…, vraagt Apple vervolgens om de reden dat je je geld terug wilt vragen. Zoals je ziet, zijn er vele redenen voor restitutie. Ze spreken voor zich, meer informatie over het herroepingsrecht vind je hier.

Appe refund 6


Maak hier een keuze en klik op Volgende.

Onder de menu’s verschijnt nu op aankoopdata een selectie van betaalde apps, in-app aankopen en abonnementen die voor restitutie in aanmerking komen. In ons geval is dat er toevallig slechts één, een film die ik laatst via mijn iPhone heb gehuurd in Google Films. Selecteer nu de bewuste apps, aankopen et cetera (meer dan één is mogelijk) en klik rechtsboven op de knop Versturen.

Appe refund 8

Daarna is het een kwestie van afwachten: het kan een paar uur tot een paar dagen duren voordat Apple per e-mail laat weten of het verzoek is gehonoreerd en je je geld teruggestort krijgt.

Geen proefperiodes
Let op: Apple zegt op zijn supportpagina nadrukkelijk dat apps “mogelijk in aanmerking komen voor terugbetaling”. Aan de achterkant van het geautomatiseerde proces zit nog wel degelijk een medewerker die je verzoek in behandeling neemt. Het systeem is dan ook bedoeld voor legitieme restitutie-aanvragen voor producten die niet goed werken of waar je om een andere reden spijt van hebt. Je moet het dus niet beschouwen als een manier om zelf een ‘proefperiode’ voor betaalde apps in te kunnen bouwen. Dit klinkt ook wel logisch: gedragen kleding kun je immers ook niet zomaar terugsturen naar de webwinkel. 
Zo ook in ons persoonlijke geval: de gehuurde film heb ik inmiddels al lang bekeken, dus daar valt logischerwijs geen terugbetaling van te verwachten.

Hier vind je de supportpagina waar alles nog eens wordt uitgelegd, inclusief instructies voor de andere opties in de drop-downmenu’s, zoals het zoeken van content of het “rapporteren van verdachte activiteiten”…

'Meld je aan voor de nieuwsbrief'

'Abonneer je nu op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden