HCC WebBanner Dit is HCC v1 002

Hugo de hotelrobot

Deel dit artikel

,

Ook eens meemaken hoe dat nou voelt, die robotisering van de maatschappij? In twee hotels in Nederland kan dat, want daar hebben ze een robot met de naam Hugo in dienst.

The Manor Amsterdam en Hampshire Hotel - Savoy Rotterdam, onderdeel van Hampshire Hotels, hebben een hotelrobot in dienst genomen. Hampshire Hotels heeft hiermee de primeur in Nederland. De humanoïde robot Hugo wordt onder meer ingezet als conciërge en frontofficemedewerker.

Robot Hugo spreekt negentien talen, beschikt over twee camera’s en software voor gezichtsherkenning om gasten tot zes maanden lang te herinneren. Hugo is slechts 57 centimeter hoog, maar kan een aantal taken van het receptiepersoneel uitvoeren. Hij begroet bijvoorbeeld bezoekers en overhandigt hen sleutelkaarten, hij vertelt gasten hoe ze met de tram bij een museum kunnen komen of wat de taxi naar Schiphol kost. De robot kan kinderen vermaken in de lobby, maar ook vergaderingen begeleiden of een PowerPointpresentatie geven.

Hugo zal geen mensen vervangen
“We proberen elke hotelgast een gastvrije en een geweldige ervaring te bezorgen”, zegt Etienne Verkerk, algemeen directeur van Hampshire Hotels. “We lopen graag een stap vooruit, maar Hugo zal zeker geen mensen gaan vervangen.”

“We houden technische innovaties die we kunnen toepassen in de hotelbranche nauwlettend in de gaten. Hugo is een schakel in de wereldwijde ontwikkeling van humanoïde robots. Er zijn mogelijkheden waar we nu misschien nog niet aan denken, maar die tijdens het gebruik naar voren komen.”

Afstandbediening
Hugo is uitgerust met een accu, vier microfoons, twee luidsprekers, ledverlichting en een spraaksysteem. De robot heeft een Linux-besturingssysteem en in het hoofd en de romp zit een processor. Beelden die de twee camera’s in het hoofdje van de robot registreren, zijn zichtbaar op de laptop van een menselijke collega. Wanneer een gast van het hotel zich tot de robot wendt met een vraag waarvan het antwoord niet voorgeprogrammeerd is, dan kan de medewerker het antwoord typen en zal Hugo dat uitspreken.

En Hugo kan ook dansen!

'Meld je aan voor de nieuwsbrief'

'Abonneer je nu op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden