Google wil AMP-techniek tot webstandaard verheffen

Google wil tot betere webstandaarden komen op basis van de lessen die het geleerd heeft uit zijn eigen framework voor Accelerated Mobile Pages (AMP).

“We nemen wat we geleerd hebben van AMP met ons mee en werken aan webstandaarden die het instant laden van pagina’s mogelijk maken voor niet-AMP webinhoud”, schrijft Malte Ubl, TechLead voor het AMP-project van Google.

AMP werd in 2016 gelanceerd om webpagina’s te optimaliseren voor mobiel, zodat ze vrijwel onmiddellijk laden op je smartphone. In de afgelopen twee jaar breidde Google de aanwezigheid van AMP verder uit. De speciale pagina’s krijgen een prominente plaats in de zoekresultaten en vorige maand nog werd een preview voor ontwikkelaars onthuld voor AMP voor e-mail.

In een volgende fase hoopt Google de technologie achter AMP te verheffen tot webstandaard. Dat zou betekenen dat nagenoeg elke webpagina kan profiteren van dezelfde voordelen als AMP-pagina’s nu al genieten. Daarmee blijft de technologie ook niet langer onder de controle van Google, zoals nu het geval is, wat de bezorgdheid over de dominantie van Google moet temperen.

Verschillende technologieën
De voorgestelde webstandaard zou uit een verzameling technologieën bestaan, waaronder Feature Policy, Web Packaging, iframe promotion, Performance Timeline en Paint Timing. Zodra er een akkoord is over de standaard en die wordt geïmplementeerd, wordt elke pagina die eraan voldoet op dezelfde manier behandeld door Google als een AMP-pagina. Dat is inclusief de kans om prominenter in de zoekresultaten te verschijnen en de markering met een blauwe bliksemschicht die aanduidt dat het om een pagina gaat die onmiddellijk laadt.

'Meld je aan voor de nieuwsbrief'

'Abonneer je nu op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden