Wat doe ik als mijn smartphone kuren vertoont?

Soms doet je smartphone raar: hij is veel trager dan normaal of je hebt bijvoorbeeld geen wifiverbinding meer terwijl je gewoon thuis bent in het bereik van je eigen wifinetwerk. Wat doe je dan?

Je smartphone gebruik je dagelijks en je wilt dat hij het dus gewoon goed doet. Soms vertoont hij echter kuren: zo heb je ineens geen wifiverbinding meer, doen applicaties het plotseling niet meer of reageert je smartphone veel langzamer dan normaal. Dit soort problemen los je vaak op door middel van een zogeheten soft reset. Hiermee start je het besturingssysteem van je toestel opnieuw op, wordt het tijdelijk geheugen van je telefoon geleegd, worden alle services opnieuw geladen en blijven jouw gegevens en apps op je apparaat ongewijzigd.

Android

Heb je een Android-toestel, voer dan een soft reset uit door de onderste volumeknop (zachter) en de aan-uitknop minimaal zeven seconden tegelijk ingedrukt te houden. Bij sommige toestellen maak je zo een schermafbeelding, maar wacht je lang genoeg, dan herstart je toestel daarna gewoon. Als je toestel het weer doet, raden we je verder aan je toestel/batterij te optimaliseren. Omdat we niet weten welke Android-versie je hebt, beschrijven we hier een algemeen geldende werkwijze: ga naar Instellingen door aan de bovenkant van het scherm naar beneden te vegen en op het tandwieltje rechtsboven te drukken. Vul in het zoekvenster Optimaliseer of Optimalisatie in en optimaliseer je smartphone.

iOS

Voor iPhones en iPads zijn er twee manieren voor een (soft) reset. De eerste is het uitzetten en opnieuw opstarten van je apparaat, waarbij de methode verschilt per type apparaat. Raadpleeg deze pagina: https://support.apple.com/nl-nl/HT201559 voor het stappenplan bij jouw iOS-apparaat.

Soms is het uitzetten en opnieuw opstarten niet voldoende, in dat geval kan het geforceerd opnieuw opstarten van je iPhone of iPad de oplossing bieden. Ook hier zijn er de diverse apparaten verschillende methodes, vind de juiste voor jou op deze pagina: https://support.apple.com/nl-nl/guide/iphone/iph8903c3ee6/ios

'Meld je aan voor de nieuwsbrief'

'Abonneer je nu op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden