ACM stelt oordeel over dating-commissie Apple uit

Deel dit artikel

,

Apple-logo

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) stelt een besluit over de commissie die Apple vraagt aan datingapp-aanbieders voorlopig uit. Reden is dat de hoogte van die tarieven onderwerp is van lopende gesprekken tussen Apple en de Europese Commissie (EC). De ACM wil voorkomen dat er tegelijkertijd op meerdere niveaus gesprekken plaatsvinden over hetzelfde onderwerp. Voor 1 april 2026 neemt de toezichthouder een besluit over eventuele vervolgacties.

Eerder oordeelde de rechtbank Rotterdam dat Apple misbruik maakte van zijn machtspositie in de App Store. Op 16 juni 2025 bevestigde de rechtbank het ACM-besluit uit 2021, waarin werd vastgesteld dat Apple oneerlijke voorwaarden oplegde aan aanbieders van datingapps. Zo moesten zij verplicht gebruikmaken van Apple’s betaalsysteem en mochten ze klanten niet wijzen op alternatieve betaalopties buiten de App Store. Ook werden ze geconfronteerd met hoge commissies van 30 procent, of 15 procent voor kleinere partijen, terwijl dit voor andere appaanbieders niet gold.

Als gevolg daarvan legde de ACM aan Apple een last onder dwangsom op, bedoeld om een einde te maken aan deze praktijken. In 2022 paste Apple al enkele voorwaarden aan, waaronder het loslaten van de verplichte inzet van het eigen betaalsysteem. De last over de hoge commissies werd destijds tijdelijk geschorst, maar die schorsing verviel met de uitspraak van juni 2025. Volgens die uitspraak moest Apple binnen zes weken aan de last voldoen. Toch heeft de ACM nu besloten om de handhaving van dat onderdeel van de last op te schorten tot 1 april 2026. Zo krijgt Apple de tijd om eventuele noodzakelijke aanpassingen te doen en kan de ACM beoordelen of verdere actie nog nodig is.

De situatie wordt verder beïnvloed door de Digital Markets Act (DMA), die sinds 7 maart 2024 van kracht is. Deze Europese regelgeving is bedoeld om de concurrentie op digitale markten te versterken en eerlijke voorwaarden af te dwingen bij grote platforms zoals de App Store. Op 23 april 2025 concludeerde de Europese Commissie dat Apple met bepaalde App Store-voorwaarden in strijd handelde met de DMA. Apple kreeg daarop een boete en werd verplicht om zijn voorwaarden aan te passen. Eind juni voerde Apple wijzigingen door, waaronder aanpassingen in de tarieven. Later dit jaar volgen nog verdere aanpassingen, terwijl het gesprek tussen Apple en de Europese Commissie voortduurt over de vraag of de nieuwe voorwaarden nu wél aan de DMA voldoen.

De digitale economie is een speerpunt voor de ACM. De toezichthouder wil consumenten en bedrijven beschermen tegen de gevolgen van marktmacht en online misleiding. Daarbij speelt Europese regelgeving zoals de DMA een steeds grotere rol in de aanpak van grote techbedrijven.

'Meld je aan voor de nieuwsbrief'

'Abonneer je nu op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden