Zeer veel bedrijven plaatsen nepreviews op Google

Deel dit artikel

,

iemand met laptop op schoot en op scherm GOOGLE site

Als een bedrijf een nepreview heeft laten plaatsen, kan Google dankzij kunstmatige intelligentie (AI) nu beter detecteren of dit het geval is en deze nepreviews verwijderen. Bovendien waarschuwt Google je wanneer een bedrijf dat vijf sterren lijkt te verdienen, eigenlijk niet echt een goede reputatie heeft vanwege die nepbeoordelingen.

Het is zelfs in staat om te melden dat er maar liefst bijna 1 miljoen bedrijven zijn die dergelijke nepreviews gebruiken.

Vorig jaar werd al bekend dat Google Maps je zou waarschuwen voor bedrijven met nepreviews, met behulp van AI. Nu heeft Google een update gegeven over de voortgang van deze waarschuwingen. Volgens Google kan het beter herkennen wanneer bedrijven proberen het systeem te manipuleren door neppe vijfsterrenreviews te genereren, vaak door mensen die nooit echt een bezoek hebben gebracht. Het systeem kan nu vaker beoordelingen controleren en nieuwe patronen van misbruik ontdekken. Er zijn dus ongeveer 1 miljoen bedrijven die nepreviews gebruiken om zichzelf beter voor te stellen dan ze werkelijk zijn, terwijl het echte aantal waarschijnlijk veel hoger ligt. Hoe dan ook, Google pakt het serieus aan: vorig jaar begon het met de strijd tegen deze oplichterij en dat zet het dit jaar voort. In Nederland zullen we binnenkort ook waarschuwingen gaan zien voor bedrijven met nepreviews.

Google maakt onder andere gebruik van een nieuw model, genaamd Gemini, om verdachte wijzigingen in bedrijfsprofielen te detecteren. Gemini heeft maar een paar voorbeelden nodig om te begrijpen wat verdacht is. Het nieuwe systeem heeft al duizenden verdachte aanpassingen aan bedrijfsprofielen geblokkeerd.

Maar is altijd alles kwade opzet? Er is natuurlijk ook een andere kant aan het verhaal: doen bedrijven dit altijd met de bedoeling om klanten te misleiden? Waarschijnlijk heeft het te maken met de concurrentie. Bedrijven met een hoge beoordeling krijgen meer klanten, terwijl bedrijven met lage scores minder reviews krijgen en dus ook minder klanten. Als restaurant is het bijvoorbeeld lastig om te concurreren met populaire websites zoals Tripadvisor, waar bepaalde restaurants de top 10 domineren, terwijl jouw restaurant nauwelijks aandacht krijgt. Dit werkt waarschijnlijk hetzelfde op Google Maps: mensen willen nu eenmaal naar plekken die goed beoordeeld zijn door anderen.

We vragen ons ook af of concurrenten straks nepbeoordelingen gaan plaatsen bij andere restaurants om ze buiten de competitie te houden. We zijn benieuwd of de AI van Google daar ook rekening mee kan houden. Het is in ieder geval belangrijk voor gebruikers van Google Maps om zich bewust te zijn van het feit dat er soms onterechte vijfsterrenreviews kunnen worden geplaatst. Jij bepaalt zelf of je het belangrijk vindt om iets te doen met de waarschuwing die je krijgt.

Hoewel het nog niet voor Nederland geldt, kunnen gebruikers in het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en India nu een melding krijgen wanneer Google verdachte vijfsterrenreviews heeft verwijderd. In zulke gevallen worden de reviews vaak tijdelijk geblokkeerd, waardoor bedrijven geen nieuwe recensies kunnen toevoegen. Google zegt dat het vorig jaar maar liefst ongeveer 1 miljoen bedrijven tijdelijke schorsingen heeft opgelegd vanwege dit soort manipulaties. Dankzij machine learning heeft Google in 2024 maar liefst 240 miljoen reviews verwijderd, waaronder reviews die de regels overtreden, zoals beledigingen of leugens over een geweldige ervaring.

'Meld je aan voor de nieuwsbrief'

'Abonneer je nu op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden