In een tijd waarin gamers in fotorealistische vliegtuigen boven virtuele versies van hun woonwijk vliegen, lijkt het haast onvoorstelbaar dat de oorsprong van de flightsimulator ooit begon met eenvoudige lijnen op een zwart scherm. Toch is dat precies waar het verhaal begint: in een laboratorium aan een Amerikaanse universiteit, met een student die droomde van vliegen zonder van de grond te komen.
Een vlucht op de grond
Het was 1976 toen Bruce Artwick, een elektrotechniekstudent aan de University of Illinois, een afstudeerproject ontwikkelde dat vluchtbewegingen grafisch kon weergeven op een beeldscherm. In een tijdperk waarin personal computers nog nauwelijks bestonden, was dit baanbrekend. Wat begon als academisch experiment zou uiteindelijk leiden tot een wereldwijde revolutie in zowel entertainment als luchtvaarttraining.
Twee jaar later richtte Artwick samen met zakenpartner Stu Moment het bedrijf subLOGIC op. Hun eerste commerciële product, FS1 Flight Simulator, werd in 1980 uitgebracht voor de Apple II. Het was rudimentair – wireframe-grafiek, minimale besturing en een fictief landschap – maar het was de eerste stap naar wat nu een wereldwijde gemeenschap van miljoenen simpiloten is.
De rest van dit artikel is alleen beschikbaar voor HCC-leden. Ben je HCC-lid? Om het gehele artikel te lezen dien je ingelogd te zijn. Nog geen HCC-lid? Nog geen HCC-lid? Word nu lid en kies je welkomstgeschenk!
Meer artikelen in de serie De geschiedenis van vind je hier
Over de auteur
Marco Mekenkamp is eindredacteur van PC-Active. Dit 108 pagina's tellende magazine verschijnt elke twee maanden en is te koop in de winkel. Leden van HCC krijgen PC-Active zes keer per jaar thuisgestuurd als onderdeel van het HCC-lidmaatschap.