Wat is een '403 Error' en hoe los je het op?

Een 403 Forbidden-foutcode krijg je tijdens het browsen als een webserver jou verbiedt om een bepaalde internetpagina te bekijken. In de meeste gevallen kun je daar niet zoveel aan doen, maar soms ligt het probleem wel aan jouw kant. Wat is een 403 precies, wat kan de oorzaak zijn en hoe los je het op?

In 99,9 procent van de gevallen werkt een website goed en verloopt de verbinding tussen je browser en de webserver waarop die site draait, probleemloos. Wanneer de communicatie met de externe webserver om de een of andere reden hapert, komen er HTTP-foutcodes in het spel. Alle codes in de 4xx-serie zijn daarbij foute boel.
De 404-foutcode is in die serie ongetwijfeld de bekendste is: de pagina kan niet worden gevonden. Je hebt de URL verkeerd ingetikt, een link is verouderd of de website bestaat helemaal niet meer. Ook 408 is een bekende en zéér frustrerende: de Request Timeout, die aangeeft dat je systeem of je verbinding zo traag is dat de webserver aan de andere kant niet langer op je wil wachten. (Klik hier voor een overzicht op Wikipedia van alle HTTP-foutcodes.)

Bij een 403 Forbidden-code bestaat de website echter wel degelijk en is je verzoek ook door de webserver ontvangen, alleen wordt jou het recht ontzegd om die pagina te bekijken. Dat kan twee redenen hebben: 1. de beheerders hebben op de correcte manier toegangsrechten ingesteld voor de inhoud van de site en jij beschikt niet over het entreebewijs; of 2. De beheerders hebben hun toegangscontrole slecht ingericht en jij komt er niet bij terwijl je wel de rechten hebt.

HCC 403 Google.b

Hoe ziet die 403 eruit?
De vorm waarin je de 403-foutcode ziet, ligt maar net aan de smaak van websiteontwerpers. Je kunt allerlei variaties tegenkomen: 403 Forbidden / HTTP 403 / HTTP Error 403 Forbidden / Error 403 / Forbidden: You don’t have permission to access [directory] on this server, etc. Zoals gezegd kun je hier in de meeste gevallen niets aan doen. Of je hebt echt de toegangsrechten niet of het probleem ligt aan de kant van de website. Je kunt het probleem natuurlijk melden als de website belangrijk voor je is en je denkt dat de melding onterecht is, via een contactformulier of mailadres op de site of via de gegevens van het bedrijf of de dienst via social media.

Wat kun jij zelf doen?

Controleer of je toegangsrechten hebt: wanneer je een pagina bezoekt waarvoor je eerst moet inloggen om de inhoud te kunnen zien, dan is dat de oorzaak van de 403-foutcode. De server is zo ingesteld dat hij je daar een melding over stuurt.

permission required

Ververs de pagina: de 403 kan het gevolg zijn van een eenmalig foutje in de verbinding of een hapering aan de andere kant. Misschien lukt het de tweede keer wel. Klik op een Windows-computer op Ctrl+R of F5, op een Mac op Cmd+R en in Linux op F5.

Leeg de cache en verwijder cookies: het adres van de gezochte pagina kan gewijzigd zijn, terwijl jij de verouderde pagina nog in je cache hebt staan. Het leegmaken van je cache en het verwijderen van cookies is zo gebeurd: klik hier voor de uitleg voor verschillende browsers. Het opnieuw laden van eerder bezochte websites kan even iets langer duren, omdat data opnieuw gedownload moeten worden. En je zult op sommige sites opnieuw moeten inloggen. Met een betrouwbare wachtwoordmanager zoals KeePass, LastPass of Bitwarden is ook dat zo gedaan.

VVDW cache Chrome.a

Dubbelcheck de URL: een verkeerd ingetypte URL is een veelvoorkomende oorzaak voor een 403-foutcode. Controleer of het webadres verwijst naar een webpagina of een bestand, en niet naar een directory. Normaalgesproken eindigt de URL met een domeinextensie als .nl, .com of .org. Een directory eindigt met: ‘/’. De meeste websites negeren die schuine streep op het einde, maar niet altijd. En als daarachter ook de naam van de directory vermeld staat, bijvoorbeeld een verwijzing naar een database, kan dat de reden zijn om je te blokkeren.

Schakel je VPN uit: sommige website blokkeren verzoeken die via een VPN-verbinding binnenkomen. Verbreek de VPN-verbinding en probeer het nog een keer.

Probeer het later nog eens: als de vorige oplossingen niet helpen, kun je het natuurlijk op een later tijdstip nog een keer proberen. Als een glitch in de verbinding of bij de ontvangende webserver het probleem was, lukt het dit keer misschien wel.

 

 

'Meld je aan voor de nieuwsbrief'

'Abonneer je nu op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden