Hoe los ik het internetprobleem na de laatste Windows 10-update op?

Bij een aantal gebruikers van Windows 10 (versie 1607) zijn na het installeren van de november-update, problemen ontstaan met het verbinden met internet. Deze november-update is maandag 5 december beschikbaar gekomen. Gelukkig is er een oplossing.

Het probleem onstaat doordat de netwerkkaart niet automatisch zijn IP-adres ververst en daarom gebruikmaakt van zijn lokale loopback TCP/IP-adres 169.x.x.x. Dit geldt voor zowel Wifi als bekabelde netwerkaansluiting.
Microsoft is momenteel aan het onderzoeken wat de precieze oorzaak van het probleem is en zal hier een oplossing voor beschikbaar maken.

De oplossing

Voorlopig kun je het probleem handmatig verhelpen. Hier zijn verschillende mogelijkheden voor. De makkelijkste is om je computer te rebooten, door opnieuw op te starten. Maar let op, dit moet je dan doen via de button Opnieuw opstarten en niet gewoon de computer uitzetten en even later weer aanzetten. opnieuw opstarten klein

Mocht dat toch geen soelaas bieden, probeer dan een van de drie onderstaande opties:

1) Netwerkkaart opnieuw instellen
Dit doe je door deze stappen te volgen

  • Klik op start
  • Klik op het radar-icoon om naar Instellingen te gaan
  • Klik op Netwerk en Internet
  • Onder Status klik op Netwerk opnieuw instellen
  • Start de computer opnieuw op
windowsinstellingen ms netwerkstatus ms opnieuwinstellen ms
  • Na het opnieuw opstarten dien je één van de volgende stappen uit te voeren:
    a) Bij gebruik van een draadloos netwerk: meld je opnieuw aan op het Wifi-netwerk, inclusief wachtwoord.
    b) Bij gebruik van een bekabeld netwerk: verwijder de netwerkkabel van je computer. Wacht tien seconden en sluit de kabel weer aan. Er komt dan een melding om het netwerk opnieuw in te stellen.

2) Netwerk probleemoplosser gebruiken
Dit doe je door deze stappen te volgen

  • Rechts op de taakbalk staat een icoon voor netwerk netwerkicoon ms
  • Rechtermuisklik op dit icoon en kies Problemen oplossen
  • Volg de stappen
  • Start de computer opnieuw op

3) Nieuw IP adres opvragen van de router/modem
Dit doe je door deze stappen te volgen

  • Klik op Start
  • Typ in CMD
  • Rechtermuisklik op Opdrachtprompt en kies Als Administrator uitvoeren
  • In het zwarte venster typ de volgende commando’s
    a. Typ netsh winsock reset en druk op Enter
    b. Typ netsh int ip reset en druk op Enter
    c. Typ ipconfig /release en druk op Enter
    d. Typ ipconfig /renew en druk op Enter
    e. Typ ipconfig /flushdns en druk op Enter
  • Start de computer opnieuw op.

'Meld je aan voor de nieuwsbrief'

'Abonneer je nu op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden