Is je afmelden van spammail zinvol?

Je kent dat wel, je krijgt veel berichten in je mail waar je vanaf wilt. Veel daarvan komen keurig in de map Ongewenste e-mail terecht, maar het is wel vervelend dat ze maar blijven komen. Is het zinvol om op Unsubscribe te klikken?

Je kunt wel elke keer de map leegmaken, maar het lijkt veel handiger om bij veel voorkomende mailafzenders onderaan op Unsubscribe te drukken. Of krijg je dan nog meer mail, een virus of ransomware?

Onderaan de meeste spammails staat een kort bericht dat je je kunt uitschrijven voor de mailinglist, alleen het woord Unsubscribe of heel soms zelfs Afmelden, met een link. Die kun je beter niet aanklikken. De spammer weet dan dat je e-mailadres echt bestaat en gebruikt wordt, en dat je de spam leest. Je e-mailadres wordt op die manier waardevoller met als gevolg dat je meer spam zult krijgen.

Soms wel
Maar mogelijk krijg je ook mails naar aanleiding van een nieuwsbrief waar je je ooit op hebt geabonneerd of van een bedrijf waarbij je vergeten was uit te vinken dat je e-mails met informatie of aanbiedingen wenst te ontvangen. Of je hebt willens en wetens gekozen om mails van bedrijf X te krijgen, maar het bedrijf is overgenomen en de naam veranderd, waardoor je echt niet meer weet waar het ook weer vandaan kwam. In zulke gevallen kan op Unsubscribe klikken wel zinvol zijn. Maar dat zijn de uitzonderingen. Een rondje Googlen wil wel eens helpen om uitsluitsel te geven of de afzender een echt bedrijf is of niet, maar niet altijd. Blijf dus alert en klik bij twijfel niet op Unsubscribe.

Berichtregels
Wat je ook kunt proberen is een tijdje de onderwerpregels van de spammails in de gaten houden om te ontdekken of er een bepaald woord of onderwerp is waar je vaak mee lastiggevallen wordt. Als het om een niet dagelijks woord of woordgroep gaat, kun je in Outlook een berichtregel maken, waarin je aangeeft dat berichten met dat woord of die woordgroep in de onderwerpregel, automatisch in je prullenbak geplaatst worden.

Overigens is spam versturen in Nederland strafbaar, je kunt dan ook een klacht indienen bij de Autoriteit Consument en Markt via de website www.spamklacht.nl.

Spamfilter?
Je zou eventueel een spamfilter kunnen installeren, maar vaak is je emailprovider, ook HCC, niets slechter in het filteren van spam en ook veel antivirusproducten bieden spamblokkering.
Meer over het tegengaan van spam lees je in een eerdere Vraag van de Week: Ik krijg zoveel spam. Kan ik daar wat tegen doen?

'Meld je aan voor de nieuwsbrief'

'Abonneer je nu op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden