Hoe zit het ook weer met bellen en internetten in de EU?

Er is de laatste jaren al het nodige om te doen geweest, roaming en de bijbehorende kosten in Europa. Die tijden zijn nu (bijna) voorbij. Maar hoe zat het ook weer?

Al voor de smartphone gemeengoed werd, hoorde je horrorverhalen over mensen die via hun mobiel internetten en bellen en na hun vakantie duizenden euro’s kwijt bleken aan hun al dan niet bedoelde internetkosten. Er werden ingewikkelde afspraken gemaakt over bellen van en naar vakantiegangers omdat dit voor beide partijen een begrotelijke activiteit kon worden. Dat zijn nu gelukkig anekdotes uit een (bijna) verleden tijd.

Vanaf 15 juni aanstaande is het dan eindelijk zover, de roamingkosten in de Europese Unie worden afgeschaft. Er is voor de gehele EU een maximum gesteld aan de kosten die je provider aan je mag berekenen. Dit maximumtarief is ingesteld om eerder genoemde buitensporige rekeningen tegen te gaan. In feite zijn er dus geen roamingkosten meer, alle providers mogen alleen nog het binnenlandse tarief rekenen. Sommige providers bieden dit nu al aan of bieden dit al voor bepaalde pakketten, maar alle providers moeten zich vanaf 15 juni aan deze regels houden.

Waar je rekening mee moet houden
Maar er zijn wel nog een paar zaken waar je als consument rekening mee moet houden. Roamingkosten zijn alleen maar niet langer van toepassing zijn, zolang je je telefoon tijdelijk in het buitenland gebruikt. Providers mogen wel een bedrag in rekening brengen als je simkaart permanent in een ander land gebruikt.

Hiervoor is er in het algemeen bij de providers sprake van een zogeheten fair use policy. In dit geval betreft zo’n fair use policy veelal het aantal dagen dat je zonder extra kosten binnen de EU je gang kunt gaan. KPN bijvoorbeeld hanteert 60 dagen per jaar voor gebruik in de EU, Vodafone gaat er vanuit dat redelijk gebruik is dat je meer tijd in Nederland besteed, of althans je mobiel meer binnen Nederland gebruikt dan in de (rest van) de EU. Daarbij wordt ook bekeken of je verbruik niet hoger is dan in Nederland. Ze bepalen dit aan de hand van een viermaandse periode. Zo heeft elke provider zijn eigen fair use policy, dus bekijk vooral voor je op pad gaat hoe het zit bij jouw provider.

Je kunt er overigens gerust van uitgaan dat als jouw bundel bestaat uit X belminuten en X MB data per periode, je diezelfde hoeveelheid gedurende een overeenkomstige periode mag gebruiken.

Maximumtarieven voor gesprekken, sms'jes en dataverkeer in de EU (bron Europese Commissie):

  30 april 2016** 15 juni 2017***
Bellen (per minuut, excl. btw) binnenlands tarief + max. €0,05 geen extra roamingkosten, dus gewoon het binnenlands tarief
Gebeld worden (per minuut, excl. btw) € 0,0114
Uitgaande sms'jes (per sms, excl. btw) binnenlands tarief + max. € 0,02
Gegevensgebruik (download per MB*, excl. btw) binnenlands tarief + max. €0,05

* Het maximumbedrag geldt per MB maar u krijgt een rekening per gebruikte kilobyte.
** Het roamingtarief is gelijk aan het binnenlands tarief + € 0,05, met een maximum van € 0,19 voor bellen en € 0,20 voor dataverkeer. Het roamingtarief is gelijk aan het binnenlands tarief + € 0,02, met een maximum van € 0,06 per sms.
*** Roamingkosten zullen niet langer van toepassing zijn, zolang u uw telefoon tijdelijk in het buitenland gebruikt. Providers mogen wel een bedrag in rekening brengen als je je simkaart permanent in een ander land gebruikt.

Ook handig
Zodra je grens naar een ander EU-land overgaat, moet je provider een sms sturen met de daar geldende tarieven voor gesprekken, sms'jes en MB’s.
Ook is afgesproken dat je dataverkeer geblokkeerd wordt zodra de kosten hiervoor boven de € 50 komen, om te voorkomen dat je naderhand een torenhoge rekening krijgt. Als je met je provider een ander bedrag afspreekt, geldt die afspraak. Ook krijg je een sms als je op ongeveer 80% van je maximum zit. Het wordt jou als consument nu dus echt makkelijker gemaakt om de kosten binnen de perken te houden.

En als het fout gaat?
Houdt je provider zich niet aan de wettelijke roamingtarieven en -voorwaarden? Dan kun je het beste contact opnemen met je provider en hem daarop wijzen. Mocht je provider het niet of niet naar tevredenheid oplossen dan kun je het hogerop zoeken. In Nederland kun je je wenden tot Consuwijzer voor advies of om een klacht in te dienen of in het uiterste geval je toevlucht zoeken tot de Autoriteit Consument en Markt (ACM). In Belgie kun je terecht bij het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT).

'Meld je aan voor de nieuwsbrief'

'Abonneer je nu op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden