Waarom worden sommige producten wel aangenomen en anderen niet?
ADVERTORIAL - Wanneer nieuwe producten op de markt gebracht worden, is het natuurlijk maar net de vraag of het publiek hier goed op reageert en het product aan zullen schaffen of dat ze het niet zullen aannemen.
Vooralsnog is de vraag: waarom worden sommige innovaties wel door het publiek aangenomen, terwijl dat andere dat juist helemaal niet worden? Wij wilden hier graag meer over weten, en zodoende kwamen wij bij een onderzoeker genaamd Rogers uit. Deze onderzoeker geeft meer informatie over het aannemen van producten middels onderstaand model. Het model heeft verschillende levels mensen door heen zullen moeten met betrekking tot de eventuele aanschaf van een nieuw product. Wij zullen dit model met jullie doorspitten!
1. Knowledge – heeft betrekking tot de bewustwording van het product. Wanneer een eventuele koper op de hoogte is van het bestaan van het product, zal de kans dat hij of zij het product aanneemt uiteraard veel groter zijn (versus niet).
2. Persuasion – dit level van innovatie geeft weer dat de potentiële koper bewust onderzoek doet naar het product. Hij of zij onderzoekt de mogelijkheden tot in welke gradatie het product in het leven past, bekijkt de kosten en gaat in de weer met het afstrepen van voor- en nadelen (of andersom natuurlijk).
3. Decision - in deze fase zal de potentiële koper de definitieve knoop doorhakken; ‘’Ga ik het product inderdaad aanschaffen?’’. Deze vraag is te beantwoorden ‘’Ja’’ of ‘’Nee’’, wat uiteindelijk resulteert in het aannemen of het afwijzen van het product.
4. Implementation – tijdens dit level zal de koper, nadat hij of zij heeft besloten dat hij of zij het product wil aannemen, uitzoeken hoe het product past in het dagelijkse leven en zelfs op zoek gaan naar een routine waarin het product gebruikt kan worden. In deze fase kan het voorkomen dat de koper het product niet zal gebruiken waar het in eerste instantie voor bedoeld was. (Bijvoorbeeld: Whatsapp niet meer gebruiken om anderen te appen, maar voornamelijk om jezelf herinneringen en memo’s te versturen).
5. Confirmation – wanneer het product daadwerkelijk in het leven van de koper past, zal hij of zij het product blijven gebruiken. Wanneer na het in gebruik nemen van het product naar voren komt dat het product toch niet bij het leven van de gebruiker past, zal deze er wellicht voor kiezen om niet verder te gaan met het gebruik van het product. Wanneer dit laatste gebeurt zal de persoon wellicht voor een ander merk kiezen, of überhaupt stoppen met het gebruiken van het product.
Bovenstaand lees je de fases waar een persoon doorheen zal gaan bij het bedenken of hij of zij een bepaald product in gebruik zal nemen. Hoewel de theorie in eerste instantie gericht was op technologie, zijn de fases nu op elk soort product toe te passen. Hierbij kan men denken aan het gebruik van een nieuwe mascara, het gebruik van een nieuw platform (zoals
Anycoindirect) of het gebruik van een nieuw tennisracket; echt alles dus!