Zowat de helft (49%) van de Nederlanders verwacht persoonlijke informatie te moeten verstrekken om iets te krijgen wat zij hebben willen.
Dat is één van de uitkomsten van de Privacymonitor van de DDMA, de branchevereniging voor data en marketing.
Wel is het zo dat mensen méér verwachten als tegenprestatie voor het delen van informatie als die informatie persoonlijker is. Een meerderheid van 57% is het eens met de stelling ‘Hoe persoonlijker of meer privé de met een organisatie te delen gegevens zijn, hoe meer ik er in ruil voor verwacht’.
Vingerafdrukken (80%), financiële informatie (80%) en medische geschiedenis (78%) worden als meest persoonlijke data gezien. Minder persoonlijke gegevens vindt men naam (40%), e-mailadres (40%), geboortedatum (36%), relatiestatus en geloofsovertuiging (34%).
44% van de respondenten is dan ook bereid zijn e-mailadres te delen om exclusieve aanbiedingen van zijn favoriete merken te ontvangen. Daar tegenover staat dat precies de helft zich niet comfortabel voelt bij het idee dat bedrijven bepaalde gegevens ontvangen in ruil voor gratis online diensten of producten.
Het minst gewenst blijkt dat bedrijven op de hoogte zijn van de locatie van de consument. Slechts 22% van de respondenten geeft aan het niet erg te vinden dat bedrijven weten waar zij zich bevinden, terwijl 70% het hier niet mee eens is. 35% is wel bereid gegevens over zijn locatie te delen als dat helpt om de snelste route te vinden naar zijn bestemming
Verantwoordelijkheid
De eindverantwoordelijkheid voor de beveiliging van persoonlijke gegevens ligt volgens 25% van de Nederlanders bij hen zelf, iets minder mensen (23%) vinden dat de verantwoordelijkheid ligt bij de overheid. Opvallend is dat 41% vindt dat de verantwoordelijkheid gedeeld is en bij zowel overheid, bedrijf als consument ligt.
>> Download het onderzoeksrapport