Hoeveel geld heb je nodig om een webshop te beginnen?

Deel dit artikel

,

(Advertorial) Net zoals bij ieder bedrijf wat je start, zul je ook met een webshop eerst de nodige investeringen moeten doen voordat je geld kunt gaan verdienen.

Toch zitten er wel een aantal voordelen aan een webwinkel, ten opzichte van een traditionele winkel. Zo heb je geen kosten voor een pand bijvoorbeeld. Toch zijn er wel degelijk een aantal kosten om wel rekening mee te houden.

Een webshop beginnen
Een webshop zelf maken hoeft vandaag de dag helemaal niet moeilijk te zijn. Er zijn diverse hosting aanbieders die als het ware kant-en-klare webshops hebben, waardoor het vele malen makkelijker is geworden om er eentje op te zetten. Dit kan snel en er zijn veel mogelijkheden om te personaliseren. Neem daarom de tijd om voor een goede aanbieder te kiezen, zodat je zeker weet dat je een webshop helemaal naar je eigen hand kunt zetten.

Verschillende soorten kosten
Er zijn vele mogelijke kosten die bij het opzetten van een webshop gemaakt kunnen worden. Kijk hieronder naar een compleet overzicht van deze kosten. Daarbij moet wel worden gezegd dat niet al deze investeringen voor elke onderneming nodig zullen zijn. Dus kijk goed naar welke soorten kosten jij zult moeten maken en beslis waar nodig op welk vlak jij het beste zoveel mogelijk kunt investeren. Al zullen bepaalde kosten voor iedere eigenaar van een webshop onvermijdelijk zijn.

  • Investeren in de webshop
    Het begint allemaal met de kosten voor een webshop zelf. De tarieven van verschillende software- en hosting aanbieders kunnen sterk verschillen. Let daarom goed op wat je precies nodig hebt en zorg dat je nooit teveel hoeft te betalen. Daarbij is het makkelijk om te kiezen voor opties die eenvoudig met je mee kunnen groeien naarmate je webshop groter zal worden in de toekomst.

  • Afbeeldingen van producten
    Zeker als je producten verkoopt, zullen potentiële klanten deze graag willen zien. Daarom is het belangrijk te investeren in het maken van goede foto's en video's. Dit zal zeker helpen om meer te verkopen en is daarom voor veel ondernemers met een webshop een vrijwel noodzakelijke uitgave. Wanneer je het namelijk niet doet, zul je nooit op kunnen boksen tegen concurrenten die wel goede afbeeldingen hebben van dezelfde producten.

  • Kosten voor inkoop
    De producten die je gaat verkopen zullen ergens vandaan moeten komen. Daarom zul je te maken krijgen met kosten voor inkoop en het produceren van de artikelen die je gaat verkopen. Het is natuurlijk fijn als deze zo laag mogelijk blijven en al helemaal als je zelf producten kunt vervaardigen. Maar ook dan zul je kosten hebben, bijvoorbeeld voor het inkopen van materialen waarmee je de artikelen maakt.

  • Koppelingen aan externe bedrijven
    Om een nog groter publiek te bereiken, is het voor veel webwinkels interessant om gekoppeld te zijn aan externe bedrijven. Deze online platformen hebben een enorm bereiken waardoor jouw producten nog veel beter zullen gaan verkopen. Het nadeel is dat deze bedrijven hier uiteraard een commissie voor vragen. Toch zul je nog steeds voldoende winst over kunnen houden en is het dus raadzaam hierin te investeren.

  • Zakelijke rekeningen en KvK
    Wanneer je een echt bedrijf op gaat zetten zul je dit moeten registreren. Dat begint al met een inschrijving bij de Kamer van Koophandel (KvK) zodat de belastingdienst en de overheid weten dat je een ondernemer bent. Daarnaast is het handig om een zakelijke rekening te openen zodat al het geld wat je gaat verdienen hierop binnenkomt. Denk ook aan het aanbieden van verschillende betaalmethoden voor klanten, zoals iDEAL, creditcards en PayPal bijvoorbeeld.

  • Marketing
    De kosten voor marketing en promotie van je webshop kunnen flink oplopen, al bepaal je natuurlijk zelf hoeveel je hierin gaat investeren. Het voordeel van online adverteren is dat je meestal alleen hoeft te betalen voor leads, kliks en daadwerkelijke aankopen. Op die manier kun je er dus vanuit gaan dat je ook echt wat hebt aan het geld wat je uitgeeft voor marketing.

  • Administratieve kosten
    Misschien niet het leukste of meest opwindende onderdeel van een eigen bedrijf, maar de administratie moet ook worden gedaan. Omdat de meeste ondernemers dit zelf niet kunnen, en er enorm veel tijd in kan gaan zitten, is het een vaak een beter idee om dit uit te besteden. Dat betekent echter wel dat je ook hier kosten voor moet maken, zoals voor het inhuren van een boekhouder of aanschaffen van een programma of software voor de administratie.

  • Software en ontwerp
    Wanneer je jouw webwinkel graag helemaal naar je hand wilt zetten en graag veel mogelijkheden hebt voor aanpassingen, kan het goed zijn in bepaalde software te investeren. Hierdoor kun je veranderingen aanbrengen in kleuren, lettertypen en de algehele uitstraling. In het begin heeft dit misschien geen prioriteit, maar naarmate je groeit kan het een goede volgende stap zijn om een nog breder publiek aan te spreken.

  • Betrouwbaarheid
    De betrouwbaarheid van een webshop is voor veel consumenten doorslaggevend in hun beslissing al dan niet een aankoop te doen. Daarom is het goed om over een keurmerk te beschikken. Hiervoor moet je uiteraard wel aan een aantal voorwaarden voldoen om ook echt een keurmerk te kunnen krijgen. Daarna zijn er maandelijkse kosten verbonden aan het tonen van een keurmerk, en komen er in sommige gevallen inschrijfkosten bij. 

  • Overige kosten
    Iedere ondernemer zal kunnen beamen dat er altijd verborgen en onverwachte kosten zijn waar je mee te maken krijgt. Dit zal ook het geval zijn wanneer je een webshop gaat runnen. Klanten kunnen producten terugsturen waar ze ontevreden zijn, of de verzendkosten kunnen ineens verhoogd worden. Daarom is het goed om altijd rekening te houden met een aantal onvoorziene kosten die kunnen opduiken.

Wat kost een webshop nu precies?
Zoals je aan de vele mogelijke bovenstaande kosten wel kunt zien, is het moeilijk om exact te zeggen wat het opzetten van een webshop kost. Niet voor iedereen zullen alle bovenstaande investeringen namelijk noodzakelijk zijn, maar in veel gevallen wel. De exacte kosten voor het opzetten van een webshop zijn dus sterk afhankelijk van wat voor soort product of dienst je verkoopt en in welke branche je actief bent.

'Meld je aan voor de nieuwsbrief'

'Abonneer je nu op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden