Diverse mensen hebben een sms ontvangen die zogenaamd afkomstig is van KPN. Het bericht gaat over de opschorten van het mobiele abonnement binnen 24 uur.
In de sms, die dus niet van KPN is, staat een link en er wordt gevraagd daarop te klikken. Vervolgens moet er worden ingelogd met e-mailadres en wachtwoord. Niet doen! Heb je toch op de link geklikt, neem dan contact op met de Fraudehelpdesk.
Ook zijn er diverse valse sms-berichten in omloop, verstuurd namens verschillende afzenders. De Fraudehelpdesk ziet op dit moment vooral drie varianten die in grote aantallen verstuurd worden: namens een incassobureau, namens de Belastingdienst en namens een bank. Bij de eerste twee zou het gaan om een ‘openstaande schuld’.
Bank-sms
De zogenaamde bank-sms wordt verstuurd uit naam van verschillende banken. In het bericht staat dat een geldopname bij een bepaalde Geldmaat (geldautomaat) niet gelukt zou zijn. Ook zouden er verdachte activiteiten zijn waargenomen. Daarom wordt de ontvanger verzocht contact op te nemen met de bank, via het telefoonnummer dat in het bericht staat. Wie naar dat nummer belt, krijgt een nep-bankmedewerker aan de lijn. Deze nep-bankmedewerker zal je met allerlei smoezen proberen over te halen hem of haar toegang te geven tot uw rekening, geld over te maken of gegevens af te staan. Ontvangt u een dergelijk bericht? Verwijder het dan direct.
Filmbeelden
De Fraudehelpdesk maakt ook melding van e-mails waarin gedreigd wordt met het verspreiden van filmbeelden. Volgens de afzender van deze afpersmails heeft hij zichzelf toegang tot jouw computer gegeven. Vervolgens heeft hij, toen je zogenaamd een porno-website bezocht, via jouw eigen webcam beschamende beelden van je gemaakt. In de mails worden wachtwoorden genoemd die afkomstig zouden zijn uit bestanden in je computer.
In werkelijkheid zijn uw gegevens afkomstig uit een datalek, bijvoorbeeld bij Yahoo, Dropbox of LinkedIn. De door jou gebruikte inloggegevens, bestaande uit e-mailadres en een wachtwoord, zijn daarmee openbaar geworden. De afpersers gebruiken deze openbare lijsten met gelekte wachtwoorden om je onder druk te zetten. Ook kunnen zij deze gegevens gebruiken om jouw accounts te hacken. De inhoud van de e-mail is echter pure bluf. Verander de wachtwoorden direct overal waar je deze gebruikt. Gebruik voor elk account een uniek en sterk wachtwoord.
Misbruik naam Fraudehelpdesk
Overigens wordt ook de naam Fraudehelpdeks misbruikt in telefoongesprekken. De beller geeft expliciet aan te bellen namens de Fraudehelpdesk. Volgens de beller moet je jouw geld ‘veiligstellen’ in verband met een digitale bedreiging of fraude. Al je geld moet daarom worden overgemaakt naar rekeningnummers die de oplichter doorgeeft. Het zou gaan om een ‘kluisrekening’, een ‘veilige rekening’ of een variant daarop. In een enkel geval wordt naar jouw inloggegevens gevraagd.
Er wordt in enkele gevallen zelfs aangegeven dat je op onze website van de Fraudehelpdesk moet kijken. De beller belt echter buiten de openingstijden van de Fraudehelpdesk, omdat op dat moment de Fraudehelpdesk niet telefonisch bereikbaar is op het algemene nummer. Je kunt dit dus niet verifiëren. De beller maakt daarom gebruik van een afwijkend telefoonnummer.
Het advies van de Fraudehelpdesk: als je gebeld wordt met een verzoek om iets te betalen of in te loggen bij je bank, verbreek dan de verbinding. Ook als het telefoontje van Fraudehelpdesk lijkt te komen. De Fraudehelpdesk heeft namelijk geen inzage in jouw bankgegevens.