Actie banner

'Google volgt Apple met gewijzigd abonnementsmodel in appwinkel'

Deel dit artikel

,

Apple heeft flinke wijzigingen aangekondigd voor de App Store van zijn mobiele besturingssysteem iOS. In navolging van Apple zou ook Google de manier waarop ontwikkelaars geld kunnen verdienen aan abonnementen in de appwinkel veranderen.

Apple kondigde woensdag in gesprek met techsite The Verge aan dat abonnementen in het vervolg kunnen worden aangeboden door apps in alle categorieën. Eerder waren abonnementen alleen beschikbaar in media-apps, die bijvoorbeeld toegang boden tot video's, muziek of kranten. Er komen advertenties en alle apps kunnen straks via een abonnement worden gekocht. Hiermee hoopt Apple klagende app-makers tegemoet te komen.

Vanaf dit najaar gaan gebruikers de wijzigingen zien. Verwacht geen flikkerende advertentie-banners, maar betaalde app-suggesties. Apple belooft dat deze ook betaalbaar zullen zijn voor kleinere ontwikkelaars. Dat is belangrijk, want anders zouden zzp'ers die proberen rond te komen van slechts een of twee apps wellicht meer moeite hebben om op te vallen.

Waar Apple normaal 30 procent van alle inkomsten uit zijn App Store opstrijkt, zal dat bij abonnementen anders zijn. Als klanten een jaar lang zijn geabonneerd, krijgt Apple in het vervolg nog 15 procent van de inkomsten en krijgt de ontwikkelaar de resterende 85 procent.

Google gaat die inkomstenverdeling ook invoeren, stellen bronnen tegen Recode. In de appwinkel Play zal Google altijd 15 procent van de abonnementsinkomsten innen, niet alleen nadat gebruikers al een jaar een abonnement hebben.

Volgens Recode heeft Google het nieuwe model al een tijd lang getest. Het is nog onduidelijk wanneer de wijziging voor alle ontwikkelaars wordt doorgevoerd.

Bronnen: NOS.nl en NU.nl

'Meld je aan voor de nieuwsbrief'

'Abonneer je nu op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden