
Nieuws
Kadaza: sneller surfen naar je favoriete websites
29 september 2023
Let op: kijk eerst of er al een storingsmelding staat op de homepage van hcc.nl. Doorloop daarna de stappen die je onderaan deze pagina vindt. Klik hier om direct naar de technische specificaties te gaan.
De gebruikersnaam en het wachtwoord van je HCC!net mailbox waren gelijk aan die van je persoonlijk profiel op hcc.nl en andere websites van HCC
Na de mail migratie van februari 2023 is de gebruikersnaam voor je e-mailadres van HCC-net je volledige e-mailadres geworden.
Wil je het wachtwoord van je mailbox wijzigen, dan kun je dit doen door het wachtwoord van je profiel te wijzigen. Ga hiervoor naar Mijn Gegevens, log in en klik in de taakbalk op de tab "Mijn HCCnet". Je kunt ook, na het inlogggen op hcc.nl in het menu "HCC" op de optie "Mijn gegevens" klikken en vervolgens op tab "Mijn HCCnet".
Gebruik de wachtwoordvergeten-functie op hcc.nl. Er wordt dan een wachtwoordherstellink verstuurd naar het e-mailadres dat bij HCC bekend is als correspondentieadres, hier sturen wij onder andere nieuwsbrieven naartoe als je hier op ingeschreven bent.
Komt de mail niet aan, of kun je niet meer bij je mail omdat het correspondentieadres een HCC!net-adres is? Dan kun je je wachtwoord ook wijzigen met je Lidnummer en HCC-code, klik hiervoor op deze link.
Ben je je HCC-code kwijt, vraag dan een nieuwe code op via deze link.
Je HCCnet account kan om diverse redenen worden geblokkeerd, bijvoorbeeld als deze gehackt is. Om het account te laten deblokkeren moet je de procedure doorlopen zoals beschreven staat op deze pagina.
Na de migratie van de mailboxen is gebleken dat er leden zijn die meer dan 5 aliassen gebruiken. Dit is niet toegestaan.
Op dit moment blijft het nog bij een waarschuwing, maar binnenkort zal een keuze gemaakt moeten worden welke dienen te worden gehandhaafd.
Als beheerder gaan wij op korte termijn het aantal boven de 5 verwijderen. De mailbox zelf blijft uiteraard onaangetast, maar voor de duidelijkheid: het gaat alleen om de aliassen.
Advies is dan ook breng zelf het aantal aliassen terug tot 5 via mijn.hccnet.nl
Na de migratie van februarie 2023 kan het zijn dat je wat meer spam ontvangt dan daarvoor. Dit komt omdat het spamfilter opnieuw moet leren wat spam is. Daarom bij vermoeden van spam dit graag melden volgens de instructies die je hier kan vinden.
De technische specificaties staan onderaan deze pagina, klik hier om er direct naartoe te gaan.
Een beschrijving van Outlook, Thunderbird en Apple Mail staan hier:
Outlook is een populair e-mail- en agenda-client die wordt gebruikt door veel organisaties en individuen. Vanaf 2013 heeft Microsoft de ondersteuning voor Transport Layer Security (TLS) 1.2 in Outlook geïntroduceerd. Hieronder worden drie redenen gegeven waarom Outlook met versies lager dan 2013 niet kunnen connecten vanwege TLS-ondersteuning:
Kortom, door de overstap naar TLS 1.2 en het stoppen van de ondersteuning van oudere TLS-versies, moeten gebruikers van Outlook upgraden naar Outlook 2013 of hoger om de beveiligingsvoordelen te ervaren en om verbonden te blijven met HCC-net e-mailservers.
Voor het versturen van mail dien je een SMTP-server op te geven bij de instellingen van het account waarmee je mailt. Sinds de migratie van februari 2023 kan de HCC SMTP server alleen worden gebruikt voor het versturen van mails van HCC accounts en niet voor andere domeinen.
Na de migratie van februari 2023 moet dit nieuwe mail platform zijn reputatie op gaan bouwen met alle ontvangers. Het kan dus even duren voor dat alle mails weer met de gebruikelijke snelheid worden afgeleverd. Je kan zelfs een bericht krijgen dat je mail vertaagd is maar dat het versturen opnieuw geprobeerd gaat worden.
De mail die je verwachtte te ontvangen is wellicht afgevangen door het spamfilter. Het kan soms voorkomen dat mail onterecht voor spam aan wordt gezien. Als je vermoedt dat een mail is tegengehouden, stuur dan een mail naar spam@hcc.nl met het adres waarvan je een mail verwachtte en wanneer deze mail ongeveer verstuurd zou zijn. Dan kan er worden uitgezocht of, en zo ja waarom, deze mail voor spam is aangezien. Degene waarvan de mail niet is aangekomen ontvangt altijd een bericht dat zijn/haar mail is tegengehouden.
Als je een e-mail wilt versturen, moet je de uitgaande mailserver van je HCC!net gebruiken om ervoor te zorgen dat de e-mail correct wordt afgeleverd. Dit komt omdat de uitgaande mailserver van je HCC!net is geconfigureerd om e-mails namens jouw account te verzenden en te ontvangen. Hierdoor kan HCC!net ervoor zorgen dat de e-mail die je verstuurt, wordt geauthenticeerd en van een digitale handtekeningen (dkim) wordt voorzien en dat deze niet als spam wordt gemarkeerd door andere mailproviders.
Wanneer je een andere uitgaande mailserver gebruikt, kan het zijn dat deze server niet is geconfigureerd voor jouw e-mailaccount en dat de e-mail daarom niet wordt afgeleverd. Bovendien kan het zijn dat de e-mail als spam wordt gemarkeerd, omdat andere mailproviders het als verdacht beschouwen dat een e-mail wordt verzonden via een niet-geautoriseerde server.
Daarom is het belangrijk om de uitgaande mailserver van je HCC!net te gebruiken wanneer je e-mails verstuurt van uit je HCC!net adres. Dit helpt ervoor te zorgen dat je e-mails correct worden afgeleverd en dat ze niet als spam worden gemarkeerd.
Nee, je kunt alleen e-mail-aliassen aanmaken. Het aanmaken van extra mailboxen was een speciale dienst die geleverd werd aan HCC!net ADSL-klanten. Op 1 november 2005 is HCC!net ADSL overgenomen door XS4all en veranderd in XS4all ADSL. De oorspronkelijke extra mailboxen van de HCC!net ADSL-abonnees zijn blijven bestaan, hoewel deze dienst na de overname is komen te vervallen. De reeds bestaande extra mailboxen blijven actief tot het lidmaatschap wordt beëindigd of deze handmatig worden verwijderd.
De melding "Over quota" geeft aan dat je webmailbox vol zit. Dit betekent dat het totaal aantal e-mails in je webmailbox meer dan 1 GB ruimte inneemt.
Log in dit geval in op je webmail via de optie "webmail"op de menubalk van hcc.nl of log in via https://webmail.hccnet.nl. Verwijder vervolgens een aantal of alle mails uit je prullenbak (zie hierboven). Levert dat niet voldoende ruimte op, verplaats dan eerst een aantal mails naar je prullenbak en verwijder deze daaruit definitief.
Indien je denkt dat je geen nieuwe e-mails binnenkrijgt, kan het goed zijn dat je webmailbox "over quota" is. Zie voor de oplossing hierboven.
Controleer ook in de mailboxinstellingen in je Mijn Gegevens of er geen automatische Forward staat ingesteld. Ook in dat geval zie je namelijk de binnenkomende mails niet.
Je kan de vullingsgraad van je mailbox terug vinden via hier.
Je hebt mails verwijderd uit je webmailbox maar de indicator geeftaan dat de mailbox nog (even) vol zit. Dit kan ermee te maken hebben dat de Prullenbak niet is geleegd, mails worden pas definitief verwijderd als de prullenbak geleegd is.
Dat doe je door de map "Prullenbak" te selecteren en vervolgens op de naast je mailadres en kies voor legen.
Het kan zijn dat er onzichtbare mappen zijn waar mails in zitten die ruimte in beslag nemen. Dit kunt je op de volgende manier controleren, ga rechts bovenin het webmailscherm naar "Instellingen" vervolgens in het linker menu naar "Accounts" en klik op de tab "Mappen beheren". Er verschijnt een lijst met alle mappen inclusief het aantallen mails dat er zich in de mappen bevindt. Ook staat er rechts in de lijst een icoontje van een oog. Als er een streep door het oogje staat, dan is de map niet zichtbaar. De map kan zichtbaar worden gemaakt door op het oogje te klikken.
Ja, dat kan. Je HCC!net-adres is niet gekoppeld aan een internetprovider, je kunt dus zonder problemen van provider wisselen.
Klik hier voor het aanmaken van de e-mailalias, het instellen van een vakantiemelding, het checken van je mailboxverbruik of het wijzigen van de wachtwoorden van extra mailbox(en).
Zie hieronder.
Inkomende mail POP3 server:
Servernaam | pop3.hccnet.nl |
Poort | 995 |
Beveiliging | SSL/TLS |
Gebruikersnaam | Jouw HCC mail adres |
Authenticatie | Jouw HCC mail wachtwoord |
Inkomende mail IMAP server:
Servernaam | imap.hccnet.nl |
Poort | 993 |
Beveiliging | SSL/TLS |
Gebruikersnaam | Jouw HCC mail adres |
Authenticatie | Jouw HCC mail wachtwoord |
Uitgaande mail SMTP server:
Servernaam | smtp.hccnet.nl | ||
Poort | 465 | 587 | |
Beveiliging | SSL/TLS | STARTTLS | |
Gebruikersnaam | Jouw HCC mail adres | ||
Authenticatie | Jouw HCC mail wachtwoord |
Abonneer je nu op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van onze activiteiten!
Aanmelden