HCC WebBanner Dit is HCC v1 002

Oxxio verleent alleen nog diensten via app

Consumenten doen steeds meer via hun smartphone. Mobiele applicaties worden steeds slimmer en uitgebreider, waardoor het steeds minder nodig is om diensten via een website of helpdesk aan te bieden. Zo denkt energieleverancier Oxxio er in elk geval over. In samenwerking met digital agency TamTam zette Oxxio de strategie uit voor de app. Oxxio levert diensten nu in grote mate alleen nog via de mobiele applicatie. Daarmee is Oxxio de eerste mobile-only-energieleverancier.

Toegang tot alle diensten
Klanten van Oxxio hebben straks alleen nog hun mobiele telefoon nodig om toegang te krijgen tot de diensten van de energiemaatschappij. De applicatie is uitgebreid en geeft de consumenten een duidelijk beeld over belangrijke zaken zoals het verbruik en de jaarnota. En de app biedt de mogelijkheid om gegevens aan te passen en makkelijk de rekening te betalen. Met energiebuddy O. hebben klanten bovendien een steuntje in de rug, deze geeft namelijk tips die moeten helpen om energie te besparen.

App geeft duidelijkheid
Oxxio vindt het belangrijk dat klanten inzicht hebben in wat ze betalen en hoe zo'n bedrag tot stand komt. Het verbruik wordt in de app aangeduid zoals veel mobiele providers dit ook doen via een MB-meter. In dit geval wordt ook een cirkel gebruikt die de consument ziet teruglopen naar gelang het energiebudget wordt verbruikt. En met de Jaarcheck kan de jaarnota worden voorspeld. Dit geeft de consument de gelegenheid om in te grijpen wanneer de jaarnota te hoog dreigt uit te komen. Dit geeft de Oxxio-klant het gevoel dat men de controle heeft over de energierekening. Voor de energieleverancier betekent de selfservice bovendien dat klanten in de toekomst helemaal geen helpdesk meer hoeven bellen, waar ze vaak lang in de wacht staan.

app

Seintje bij afwijkingen
Waar Oxxio zich specifiek mee onderscheidt, is energiebuddy O., die het energieverbruik bijhoudt en een seintje geeft bij afwijkend energiegedrag. Zoals wanneer er meer wordt verbruikt dan was ingeschat en waarvoor een klant een voorschotbedrag betaalt. Deze buddy is het eerste aanspreekpunt voor Oxxio-klanten. Kan deze chatbot geen oplossing bieden, dan zal de klant op dit moment nog worden doorverwezen naar een echte helpdeskmedewerker. Oxxio zorgt continu voor verbeteringen aan energiebuddy O., zodat een telefonische helpdesk in de toekomst helemaal niet meer nodig is.

App steeds uitgebreider
Omdat Oxxio primair inzet op dienstverlening via de app, wordt deze ook telkens aangepast en uitgebreid. Daarom komt de energieleverancier dit jaar nog met de zogenoemde Energieslurpers; apparaten die per huishoudelijke categorie veel energie verbruiken. Deze functie moet straks laten zien of het verbruik van bijvoorbeeld de wasmachine of koelkast normaal is. Zo weet de klant ook of oude apparaten aan vervanging toe zijn.

Oxxio App populair
Dat Oxxio succes heeft met deze manier van denken, blijkt redelijk uit het aantal Oxxio-klanten dat de app heeft gedownload. Meer dan de helft beschikt over de app. Klanten die de app gebruiken, blijven langer bij Oxxio. Door de service op deze overzichtelijke manier aan te bieden, staat Oxxio in de top drie van beste energieleveranciers. Ook won de app, die is ontwikkeld samen met TamTam, al diverse prijzen. De app werkt niet alleen op iPhones en Android-telefoons, maar ook op de Apple Watch.

De keuze voor een energieleverancier
Het kiezen van een energieleverancier begint met vergelijken. Via een prijsvergelijkingswebsite kunnen consumenten op een rijtje zetten welke energieleverancier het goedkoopst is en past bij de individuele wensen. Hou hier ook rekening mee bij het kiezen van een energieleverancier. Service is belangrijk, maar de tarieven voor energie wegen ook heel zwaar. Ga niet alleen voor Oxxio omdat ze een app bieden.

Meer over digitalisering
De samenleving wordt steeds meer afhankelijk van computers, smartphones, tablets en andere technische apparaten. Dit bewijst mobile only van Oxxio wel. HCC is een echte vraagbaak als het gaat om computers en de digitale samenleving en zorgt ervoor dat consumenten eenvoudiger, veiliger en simpeler digitaal kunnen leven. Op de hoogte blijven van ontwikkelingen? Word dan lid van HCC.

'Meld je aan voor de nieuwsbrief'

'Abonneer je nu op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden