De geschiedenis van online bankieren in Nederland

Deel dit artikel

,

Man gaat op computer inloggen op Girotel

Waar ooit de gang naar het bankkantoor een vast onderdeel was van het dagelijks leven, regelen miljoenen Nederlanders hun geldzaken vandaag de dag met een paar tikken op het scherm. De weg naar digitaal bankieren was echter lang, ingrijpend en vol technologische én maatschappelijke veranderingen.

Traditioneel bankieren
Voor de komst van het digitale tijdperk verliep bankieren via fysieke loketten. Klanten bezochten bankfilialen voor het opnemen en storten van geld, het aanvragen van leningen of het regelen van betalingen. Bankboekjes, kascheques, girobetaalkaarten en overschrijvingsformulieren waren de standaard. Wie in de jaren 60 of 70 van de vorige eeuw een rekening wilde openen, moest daarvoor naar een lokaal kantoor, waar formulieren met de hand werden ingevuld (de enige bank die het anders deed, was de Postbank en daarvoor de Postgiro en de Rijkspostspaarbank). De communicatie tussen banken onderling gebeurde via post of telex en transacties konden dagen duren. Sparen werd vaak fysiek bijgehouden in boekjes waarin de medewerker van de bank handmatig bedragen inschreef. Alles was traag, papierintensief en afhankelijk van persoonlijke interactie.

De eerste stappen naar automatisering
De opkomst van computers in de jaren ’70 en ’80 veranderde langzaam het bancaire landschap. Banken begonnen hun interne processen te automatiseren, waardoor gegevensbeheer efficiënter werd. Hoewel klanten daar in eerste instantie weinig van merkten, vormde dit de basis voor het latere digitale bankieren. In 1986 introduceerde de Postbank als eerste bank in Nederland het zogeheten Girotel, een revolutionair systeem dat klanten via hun eigen computer toegang gaf tot hun bankrekening. Het vereiste een modem en speciale software, en was alleen toegankelijk voor de technisch onderlegde klant met geduld én doorzettingsvermogen. Maar het was een begin.

De rest van dit artikel is alleen beschikbaar voor HCC-leden. Ben je HCC-lid? Om het gehele artikel te lezen dien je ingelogd te zijn. Nog geen HCC-lid? Word nu lid en kies je welkomstgeschenk!

Over de auteur

Marco Mekenkamp is eindredacteur van PC-Active. Dit 108 pagina's tellende magazine verschijnt elke twee maanden en is te koop in de winkel. Leden van HCC krijgen PC-Active zes keer per jaar thuisgestuurd als onderdeel van het HCC-lidmaatschap.

'Meld je aan voor de nieuwsbrief'

'Abonneer je nu op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden