De geschiedenis van de spelcomputer: van Pong tot PlayStation

Deel dit artikel

,

Twee kinderen spelen Pong op een televisietoestel

Wat begon met simpele tennisachtige spelletjes op zwart-wittelevisies, groeide uit tot een wereldwijde miljardenindustrie. De spelcomputer ontwikkelde zich razendsnel: van analoge knoppenkastjes tot hypermoderne consoles met realtime raytracing en cloud gaming. In de jaren zeventig van de vorige eeuw begon het spelcomputeravontuur in de huiskamers. De eerste commercieel succesvolle console was de Magnavox Odyssey (1972), bedacht door Ralph Baer, de “vader van videogames”. De graphics waren rudimentair: blokjes op het scherm en kleuren werden vaak gesimuleerd met doorzichtige plastic overlays op het tv-scherm.

Pong
De echte doorbraak kwam met Pong, de legendarische arcadehit van Atari, dat in 1975 ook thuisversies begon te verkopen. Vele bedrijven volgden dat voorbeeld met eigen Pong-varianten. Een daarvan was Tandy, dat in de jaren ’70 het TV Scoreboard uitbracht. Dit was een ‘eenvoudige’ spelcomputer met meerdere spellen, zoals Pong maar ook schieten en zelfs met een motor over een obstakel vliegen. Mijn broer en ik hadden zo’n Tandy – betaald met het geld dat we verdienen met onze gezamenlijke krantenwijk – en we hebben ons er vele uren mee vermaakt.

De rest van dit artikel is alleen beschikbaar voor HCC-leden. Ben je HCC-lid? Om het gehele artikel te lezen dien je ingelogd te zijn. Nog geen HCC-lid? Word nu lid en kies je welkomstgeschenk!

Over de auteur

Marco Mekenkamp is eindredacteur van PC-Active. Dit 108 pagina's tellende magazine verschijnt elke twee maanden en is te koop in de winkel. Leden van HCC krijgen PC-Active zes keer per jaar thuisgestuurd als onderdeel van het HCC-lidmaatschap.

'Meld je aan voor de nieuwsbrief'

'Abonneer je nu op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden