Voor het eerst zijn er in Nederland meer huishoudens met een glasvezelverbinding dan met internet via de kabel. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van de Telecommonitor, die de Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft gepubliceerd. De uitrol van glasvezel zet stevig door, terwijl andere trends in de telecomsector eveneens hun opmars voortzetten.
In het eerste kwartaal van 2025 maakten 3,27 miljoen huishoudens gebruik van een glasvezelaansluiting. Daarmee is glasvezel de kabel (coax), die nog door 3,16 miljoen huishoudens wordt gebruikt, voorbijgestreefd. In het laatste kwartaal van 2024 lagen die aantallen nog andersom, met 3,21 miljoen kabelgebruikers tegenover 3,19 miljoen glasvezelabonnementen. De aansluiting via koper blijft verder dalen en telt nog 1,97 miljoen actieve abonnementen.
Glasvezel breidt verder uit
De overstap naar glasvezel is deels te danken aan de gestage uitbreiding van het netwerk, ook in regio’s waar het aanbod tot voor kort beperkt was. Zo wordt momenteel geïnvesteerd in de aanleg van glasvezel in onder andere Zeeuws-Vlaanderen, Zuid-Beveland en het noorden van Drenthe. Volgens de ACM groeit de beschikbaarheid van glasvezel "tot aan de voordeur" gestaag door.
KPN en VodafoneZiggo zijn nog steeds de dominante spelers op de breedbandmarkt. Beide bedrijven hebben een marktaandeel tussen de 35 en 40 procent.
Mobiel dataverbruik stijgt, bellen en sms’en daalt
Niet alleen vaste verbindingen zijn in beweging, ook het mobiele gebruik blijft veranderen. Nederlanders gebruiken hun mobiele telefoon steeds vaker voor dataverkeer en minder voor bellen of sms’en. In het eerste kwartaal van dit jaar werd er 619 miljoen gigabyte aan mobiele data verbruikt. Het aantal verstuurde sms’jes daalde van 481 miljoen in het laatste kwartaal van 2024 naar 464 miljoen begin dit jaar. Op de mobiele markt voeren KPN en Odido de ranglijsten aan.
Vaste telefonie blijft afnemen
De vaste telefoonlijn verliest terrein. Begin 2025 hadden nog slechts 3,9 miljoen huishoudens en bedrijven een vaste telefoonaansluiting. Ook het aantal zogeheten alles-in-één-abonnementen (internet, tv en bellen bij één aanbieder) blijft dalen en kwam uit op 780.000. Veruit het populairst zijn tegenwoordig bundels met twee vaste diensten, vooral de combinatie internet + televisie (2,82 miljoen abonnementen).
Daarnaast groeit ook het aantal klanten dat mobiele en vaste diensten in één pakket combineert, al is deze toename nog geleidelijk.
Over de Telecommonitor
De Telecommonitor wordt elk kwartaal gepubliceerd door de ACM. De monitor bevat gegevens die de grootste telecomaanbieders aanleveren en die door de toezichthouder worden geanalyseerd. Het interactieve dashboard van de monitor is vrij toegankelijk en geeft inzicht in de ontwikkelingen binnen de Nederlandse telecomsector.