De laatste dagen ontvangt de Fraudehelpdesk veel meldingen over een valse e-mail namens een overheidsdienst. Dit kunnen verschillende overheidsdiensten zijn, zoals de Belastingdienst, DigiD of Mijn Overheid.
Een paar voorbeelden van deze e-mails zijn:
- Een bericht in de Mijn Overheid Berichtenbox van Gemeenten
- Een e-mail van de Rijksoverheid met betrekking tot een energietoeslag vanwege de COVID-19-pandemie
- Een e-mail van de Belastingdienst met betrekking tot een teruggave over het jaar 2023
- Een e-mail van DigiD met betrekking tot “Uw digitale sleutel voor toegang is verouderd, activeren 2-staps controle of activeer sms-controle”
In alle e-mails wordt gevraagd op een link te klikken. Wanneer u dit doet, wordt er gevraagd om uw persoonsgegevens en soms bankgegevens. Deze gegevens kunnen worden gebruikt om u nog eens te benaderen; u kunt bijvoorbeeld gebeld worden namens uw bank. Ook kunnen uw gegevens gebruikt worden om toegang tot uw bankomgeving te verkrijgen. De valse e-mails zien er zo echt uit dat veel mensen helaas op de link klikken.
Advies van de Fraudehelpdesk
De overheid vraagt nooit om uw gegevens via een link in e-mail of sms. Hebt u ook een mail namens een overheidsdienst ontvangen? Maak dan melding bij de Fraudehelpdesk en verwijder vervolgens de mail. Hebt u op de link geklikt en gegevens ingevuld? Neem contact op met de Fraudehelpdesk voor advies. Hebt u bankgegevens ingevuld? Neem dan ook contact op met uw bank.