Valse e-mail namens een overheidsdienst

Deel dit artikel

,

De laatste dagen ontvangt de Fraudehelpdesk veel meldingen over een valse e-mail namens een overheidsdienst. Dit kunnen verschillende overheidsdiensten zijn, zoals de Belastingdienst, DigiD of Mijn Overheid.

Een paar voorbeelden van deze e-mails zijn:

  • Een bericht in de Mijn Overheid Berichtenbox van Gemeenten
  • Een e-mail van de Rijksoverheid met betrekking tot een energietoeslag vanwege de COVID-19-pandemie
  • Een e-mail van de Belastingdienst met betrekking tot een teruggave over het jaar 2023
  • Een e-mail van DigiD met betrekking tot “Uw digitale sleutel voor toegang is verouderd, activeren 2-staps controle of activeer sms-controle”

In alle e-mails wordt gevraagd op een link te klikken. Wanneer u dit doet, wordt er gevraagd om uw persoonsgegevens en soms bankgegevens. Deze gegevens kunnen worden gebruikt om u nog eens te benaderen; u kunt bijvoorbeeld gebeld worden namens uw bank. Ook kunnen uw gegevens gebruikt worden om toegang tot uw bankomgeving te verkrijgen. De valse e-mails zien er zo echt uit dat veel mensen helaas op de link klikken.

Advies van de Fraudehelpdesk
De overheid vraagt nooit om uw gegevens via een link in e-mail of sms. Hebt u ook een mail namens een overheidsdienst ontvangen? Maak dan melding bij de Fraudehelpdesk en verwijder vervolgens de mail. Hebt u op de link geklikt en gegevens ingevuld? Neem contact op met de Fraudehelpdesk voor advies. Hebt u bankgegevens ingevuld? Neem dan ook contact op met uw bank.

'Meld je aan voor de nieuwsbrief'

'Abonneer je nu op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden