HCC WebBanner Dit is HCC v1 002

Telefoongebruik op de werkvloer? Zo ga je ermee om!

Deel dit artikel

,

Om het gebruik van een smartphone kunnen we niet meer heen, overal gebeurt het. Op straat, in het verkeer en ook op de werkvloer. In sommige situaties is het verboden, zoals in het verkeer, maar in andere gevallen is het prima om te doen. Toch wordt het door anderen soms als zeer onwenselijk ervaren wanneer iemand constant op zijn telefoon zit. Het komt niet sociaal over, en het is een blijk van desinteresse.

Toch is het lastig hier iets van te zeggen, omdat je in veel gevallen niet weet wat de betreffende persoon aan het doen is. Op de werkvloer speelt dit misschien wel meer dan ergens anders. Wanneer werknemers veel op hun telefoon bezig zijn, kan dat natuurlijk net zo goed werkgerelateerd zijn. Maar ook kan het iets zijn wat juist een privé aangelegenheid is. Kortom, voor veel werkgevers een behoorlijk dilemma. Hoe je hier als werkgever mee omgaat? Lees snel verder. 

Vertrouwen in je werknemers is de basis
Nu er meer hybride en remote gewerkt wordt, zul je als leidinggevende meer dan ooit moeten vertrouwen op de intrinsieke motivatie en discipline van werknemers. Het is in veel gevallen zelfs een must om als leidinggevende je personeel van een telefoon te voorzien. Maar vergis je hier als werkgever niet in, dit hoeft echt niet altijd een luxe smartphone te zijn. Het gaat erom dat je werknemers kunnen bellen en mailen wanneer jij dit van ze verwacht. Een sim only met een ouder toestel is ook prima. Dit is daarnaast in veel gevallen een voordeligere keuze en tevens duurzamer. Dus wanneer jij van je personeel vraagt dat ze bereikbaar zijn dan moet je ze hier in faciliteren. Maar dit hoeven dus geen erg luxe opties te zijn. Vaak verwachten werknemers dit geen eens.

Stel duidelijke regels op
Daarnaast kun je best duidelijke regels op de werkvloer hanteren waar het gaat om telefoongebruik. Het hangt hierbij wel af van de aard van het werk. Wanneer het een dienstverlenend beroep is of een winkel, dan kan het klanten zeer afschrikken wanneer personeel alleen maar op hun telefoon bezig is. Ben je echter een bedrijf met accountmanagers of social media marketeers, dan zullen andere regels effectiever zijn. Allereerst mag het natuurlijk nooit ten koste gaan van de veiligheid, dus telefoongebruik bij buschauffeurs is een no go. Maar ook mag je aangeven dat het niet ten koste moet gaan van de productiviteit. Dus een medewerker aanspreken wanneer hij disproportioneel lang afgeleid is, is gewoon mogelijk. Uiteraard is het wel verstandig dit altijd in een vragende vorm te doen, en niet te directief.  

Kortom, strikte handhaving van regels omtrent het gebruik van mobiele telefoons is lastig. Dit wil niet zeggen dat je er nooit iets van mag zeggen. Je mag best duidelijke kaders stellen. Ook mag je regels opstellen omtrent het plaatsen van werkgerelateerde content op social media. Wees vooral duidelijk in je eigen wensen en voorkeuren, dan weten werknemers ook waar ze aan toe zijn. Succes!

'Meld je aan voor de nieuwsbrief'

'Abonneer je nu op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden