De NPO heeft de gebruikersvoorwaarden voor de app NPO Start, de opvolger van Uitzending Gemist, aangepast. Gebruikers kunnen nu zelf bepalen of gegevens over bijvoorbeeld hun kijkgedrag worden doorgespeeld aan adverteerders.
De functie is aangepast in een nieuwe update voor de smartphone-app. Gebruikers moeten een schakelaar aanzetten als ze alsnog gegevens met adverteerders willen delen.
Om de app te kunnen gebruiken, moesten mensen eerder instemmen met het doorspelen van hun gegevens. De app verzamelde het IP-adres, de locaties en het kijkgedrag van iedere gebruiker. Daarmee werd een profiel voor adverteerders samengesteld. Mensen die de schakelaar uitzetten, krijgen wel advertenties te zien, maar die zijn dan niet gebaseerd op dergelike gedeelde gegevens.
Daar kwam kritiek op van onder anderen juristen. Zo zei een privacy-deskundige van de Radboud Universiteit in Nijmegen dat adverteerders verstrekkende conclusies konden trekken over NPO-kijkers. "Via het IP-adres en andere gegevens is te herleiden dat het bijvoorbeeld gaat om een huisvrouw, omdat er trouw naar Koffietijd wordt gekeken."
Anderen wezen erop dat er puur juridisch niets mis was met de app-voorwaarden, maar dat het de vraag was of de NPO-aanpak wenselijk was.
In januari meldde de NPO al dat er werd gewerkt aan de optie om gebruikers zelf te laten bepalen of gegevens mogen worden gedeeld met adverteerders. Die keuze-optie is nu opgenomen in een update van de app.