Webgigant Amazon betaalt medewerkers van distributiecentra in de VS om positieve berichten op sociale media te verspreiden. De 'ambassadeurs' worden met nieuw aangemaakte accounts Twitter en Facebook opgestuurd.
Het bedrijf wil mensen graag laten zien hoe het er echt op de werkvloer aan toe gaat, laat Amazon aan de NOS weten. Eerder kwam de webgigant negatief in het nieuws omdat de arbeidsomstandigheden in de distributiecentra slecht zouden zijn. De werkdruk was hoog, het zou er vies zijn en er zou een slechte sfeer heersen.
De webgigant doet nog meer om dat slechte imago kwijt te raken. Het bedrijf organiseert ook tours in distributiecentra. "Zo kunnen duizenden klanten ieder jaar zelf zien hoe het is om in een van onze distributiecentra te werken", staat in een verklaring van Amazon.
Goede strategie?
Marketingexperts betwijfelen tegenover de NOS of het inzetten van distributiecentra-ambassadeurs een goede zet is. In theorie helpt het inzetten van werknemers voor het verbeteren van het imago, zegt Loes Janssen marketingdocent aan de Universiteit Tilburg. "Omdat consumenten dit soort 'inside-informatie van de werkvloer' doorgaans betrouwbaarder en overtuigender zullen vinden", zegt ze. "Maar zodra je weet dat de ambassadeurs zijn 'omgekocht' en waarschijnlijk dus niet vanuit een intrinsieke motivatie tweeten zal het juist wantrouwen opwekken."
In Nederland worden medewerkers nog niet op grote schaal gevraagd om tegen betaling positieve berichten te verspreiden over het bedrijf waar ze werken, zeggen marketingexperts tegen de NOS. Maar deze 'employer advocacy' is wel in opkomst, zegt Martin Loman, marketingstrateeg bij Socialfabriek.