HCC WebBanner Dit is HCC v1 002

Digitalisatie verandert de autowereld

De digitale transformatie treft ook de auto-industrie. De consument verandert en dus moet de auto-industrie mee veranderen. En dat valt absoluut op te merken aan de ontwikkelingen in de autowereld.

Online vergelijken van auto’s en verzekeringen
Het lijkt nu misschien vanzelfsprekend, maar het vergelijken van auto’s en autoverzekeringen is ooit veel lastiger geweest. Vroeger ging je met alleen de informatie uit krantenadvertenties naar de autodealer. Doordat de informatie over de prijzen van andere aanbieders redelijk beperkt was, bevond de consument zich in een matige onderhandelingspositie. Tegenwoordig begint hij online de zoektocht naar een nieuwe auto. Dankzij de vele autoverkoopwebsites is de consument in een positie waarbij hij binnen enkele seconden talloze auto’s kan vergelijken en kan hij zo met een veel betere voorbereiding naar de autodealer stappen. Hij kan zo ook een inschatting maken van de gemiddelde prijzen, waardoor hij ook minder snel in de maling genomen kan worden.
Deze ontwikkeling treft niet enkel de verkoop van auto’s, maar ook de wereld van autoverzekeringen. Met een paar klikken op de muis kun je een autoverzekering afsluiten en ook de voorwaarden en prijzen van verschillende aanbieders gemakkelijk vergelijken.

Zelfsturende auto’s
Je kent vast de Tesla, een relatief populaire en volledig elektrische auto. De auto’s staan bekend om hun technische snufjes, volledig elektrische aansturing en enorme snelheid, maar natuurlijk ook om de zelfsturende functie waarover de auto’s beschikken. Deze functie is weliswaar verboden in Nederland, maar het geeft wel degelijk een voorproefje van hoe de toekomst er mogelijk uit komt te zien.
Zelfsturende auto’s zouden aanzienlijk veiliger kunnen rijden dan de mens, waardoor auto-ongelukken sterk teruggedrongen kunnen worden. En denk maar eens na over de mogelijke invloed van zelfsturende auto’s op de taxi-industrie. Bestuurders worden haast overbodig, waardoor de autowereld en de wereld in het algemeen er heel anders uit komt te zien.

autoverz2
Slim bestellen van nieuwe onderdelen
Het verbeteren van de klantervaring is in veel industrieën een effect van digitale transformatie. En dat is ook in de auto-industrie het geval: denk bijvoorbeeld aan het digitaliseren van het logistieke proces. Het gehele logistieke proces kan gedigitaliseerd worden en zo beter worden ingericht. Op deze manier kan ook de consument beter worden betrokken in dit proces. Zo kan de auto gegevens verzamelen van onderdelen die mogelijk defect zijn en kunnen defecte onderdelen automatisch worden besteld. Op deze manier profiteren zowel de fabrikanten als de consument van de digitale transformatie.

Gegevensbeveiliging in de autobranche
Maar waar auto’s steeds slimmer worden, worden er ook steeds meer gegevens opgeslagen, bijvoorbeeld gegevens over bestuurders, de bestemmingen en verkeerspatronen. Deze gegevens worden door autofabrikanten slim ingezet: denk aan auto’s die het gedrag van de bestuurder leren kennen om zo de bestuurder beter van dienst te zijn. De autobranche moet echter wel zorgvuldig met deze gegevens omgaan, want ook bij deze gegevens kunnen er problemen ontstaan bij een lek ervan.

Digitale transformatie in de autobranche is over het algemeen positief voor zowel de consument als de betrokken bedrijven. Bedrijven krijgen te maken met nieuwe gegevens, bijvoorbeeld door het verzamelen van klantgegevens. Dit kan voordelig voor de klant worden ingezet, maar men moet behoedzaam zijn op de gevaren die hierdoor ontstaan als deze in verkeerde handen terechtkomen.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met www.allianzdirect.nl

'Meld je aan voor de nieuwsbrief'

'Abonneer je nu op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden