De geschiedenis van de handheld spelcomputer

Deel dit artikel

,

Afbeelding van de Nintendo Game & Watch spelcomputer

Wat begon als simpele lcd-schermpjes met piepende geluiden groeide uit tot geavanceerde draagbare spelcomputers met 3D-graphics, online functionaliteit en touchscreen-besturing. De geschiedenis van handheld gaming is een reis van technologische innovatie en culturele impact.

De eerste stappen: leds, lcd’s en eenvoudige knoppen
De wortels van de handheld spelcomputer liggen in de jaren zeventig van de vorige eeuw. Het Japanse bedrijf Mattel introduceerde in 1976 de Auto Race, een klein kastje met rode ledlampjes die een race nabootsten. Niet veel later (1977) volgde Football, een gigantisch succes. Deze spellen boden beperkte gameplay, maar het draagbare karakter maakte ze uniek.

Rond diezelfde tijd begon het Japanse Nintendo met zijn Game & Watch-serie (1980-1991), ontworpen door Gunpei Yokoi. Elk apparaat had één spel met eenvoudige lcd-graphics, een ingebouwde klok en alarmfunctie – vandaar de naam. Klassiekers als Ball, Donkey Kong, en Octopus maakten deze serie razend populair. Bovendien introduceerde Donkey Kong het nu iconische D-pad (richtingstoets), wat de standaard zou worden voor bijna alle controllers daarna.

Twee kinderen spelen op een handheld spelcomputerDe Game Boy-revolutie
In 1989 bracht Nintendo de eerste echte draagbare spelcomputer op de markt: de Game Boy. Het grijsgekleurde blokje met zijn groene monochrome scherm, vier AA-batterijen en uitwisselbare cartridges bracht gaming naar de broekzak. Tetris, de standaard meegeleverde puzzelgame, werd een wereldwijd fenomeen. De Game Boy was minder krachtig dan concurrenten als de Atari Lynx (1989) en Sega Game Gear (1990) die kleurenschermen boden, maar de eenvoud, batterijduur, het enorme spelaanbod en de lage prijs zorgden ervoor dat Nintendo de handheldoorlog won.

De rest van dit artikel is alleen beschikbaar voor HCC-leden. Ben je HCC-lid? Om het gehele artikel te lezen dien je ingelogd te zijn. Nog geen HCC-lid? Word nu lid en kies je welkomstgeschenk!

Over de auteur

Marco Mekenkamp is eindredacteur van PC-Active. Dit 108 pagina's tellende magazine verschijnt elke twee maanden en is te koop in de winkel. Leden van HCC krijgen PC-Active zes keer per jaar thuisgestuurd als onderdeel van het HCC-lidmaatschap.

'Meld je aan voor de nieuwsbrief'

'Abonneer je nu op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'

Aanmelden