Nieuws
3D-printen is betaalbaarder en toegankelijker dan ooit
18 december 2024
Treinsimulatie is het naspelen van het rijden met echte treinen op een bekend baanvak in binnen- en buitenland. Je kunt ook zelf nieuwe trajecten bouwen. Rij-ervaring is niet nodig, alleen een computer met de benodigde software. HCC!trainsim helpt je ‘op weg’.
Als je met treinen wilt spelen en je hebt geen ruimte voor een modelbaan, dan is een treinsimulatie-programma (afgekort ‘trainsim’, van het Engelse trainsimulation) een leuk alternatief. Je waant je een echte machinist. HCC!trainsim, opgericht in 2003, is een interessegroep met leden die veel kennis hebben van trainsim-programma’s en alles wat daarbij komt kijken, en waar leden zijn die als beginnende trainsimmer graag steun krijgen van die ervaren leden. “Die twee soorten leden brengen we graag bij elkaar” zegt Gerrit Soede, die sinds april 2018 de voorzittershamer hanteert.
Vraagje? Helpdesk! | HCC!trainsim stoomt door |
Via de helpdesk krijg je antwoord op je vragen over de trainsimulatie-programma’s en toepassingen. HCC!trainsim heeft leden die van bepaalde aspecten van trainsim-programma's en bijbehorende add-ons (vaak routes) meer dan gemiddeld weten. Zo zijn er kenners van het installeren van downloads, het maken van consists (treinsamenstellingen), het vervangen van bestuurdercabines van locs en treinen, het maken of verbeteren van activities/scenario's, het ontwerpen of uitbreiden van scenery ontwerpen (zoals mensen op perron), het ontwerpen van treinmaterieel, raildriverproblemen en meer. De helpdesk alleen al is een goede reden om lid te worden van HCC!trainsim, want de ‘helpdeskers’ helpen alleen leden. | De ‘vrijwilligerstrein’ van HCC!trainsim kan nog wel wat passagiers gebruiken. “Nieuwe actieve leden zijn altijd welkom”, weet Gerrit. “Graag doe ik een oproep aan al onze leden om mee te helpen onze club levendig en bloeiend te houden.” a href="https://trainsim.hcc.nl/over-ons/contact/44-bestuur/6-rené-t-hooft-secretaris.html""""Meld je aan! Wat is eigenlijk zijn persoonlijke favoriet op het gebied van trainsim? “Ik werk zelf alleen met Train Simulator 2018 van Dovetail Games. Mijn favoriete routes liggen in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Train Simulator 2018 werkt alleen op een zware computer met tenminste een Intel i5 processor, 8GB intern geheugen en een videokaart met 2GB geheugen. Dus niet op tablet of smartphone. Of het handig is als je ook kunt programmeren? Dat hoeft geen enkele rol te spelen, ik kan ook niet programmeren. Je moet wel goed thuis zijn op de computer om de vele bestanden te beheren en aan te passen.” Want niets laat immers meer sporen na dan een trein! |
Trainsimulators
Wat biedt HCC!trainsim?
Train Simulator 2018
Dovetail Games bracht in november vorig jaar Train Simulator 2018 uit, het nieuwste deel in hun toonaangevende simulatieserie voor treinen. Eén van de bijgevoegde routes is de schilderachtige Mittenwaldbahn die zich een weg baant door het alpenlandschap van West-Oostenrijk. HCC!trainsim presenteert een bijgewerkte Nederlandse vertaling voor het basis-programma van Train Simulator 2018, met dank aan Theo Evers voor de vertaling en alle aanpassingen. Na iedere update wordt deze vertaling bijgewerkt. Met deze vertaling verander je de Train Simulator 2018 interface (grotendeels) in een Nederlandse versie. De nieuwe versie van de vertaling is te downloaden op de website van HCC!trainsim en loopt ‘als een trein’.
Wat biedt HCC!trainsim?
Met welke trainsimulator je ook werkt, bij HCC!trainsim kun je terecht voor ondersteuning. Maandelijks (9x per jaar) zijn er clubdagen in De Meern, doorgaans op de eerste zaterdag van de maand van 11.00 tot 16.00 uur. De clubdag is een gezellig samenzijn van leden die informatie met elkaar uitwisselen en met hun trainsimulatie-hobby bezig zijn. Het Ontwikkelteam, dat zich bezighoudt met het ontwikkelen van nieuwe routes, activiteiten en materieel voor onder andere Train Simulator 2018, is ook aanwezig. Er zijn regelmatig themamiddagen en er is een leestafel met actuele tijdschriften. Een week voor een clubdag wordt de nieuwsbrief TrainSimNieuws verzonden naar de leden van HCC!trainsim.
HCC!trainsim in het land
HCC!trainsim is aanwezig op diverse evenementen en beurzen. Traditiegetrouw begon het nieuwe seizoen begin september bij de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij tijdens het grote stoomtreinenfestival ‘Terug naar Toen’ in Beekbergen. HCC!trainsim en HCC!modelbaanautomatisering (HCC!m) waren er met een eigen stand. Ook elders levert de aanwezigheid van HCC!trainsim veel aanloop op. Zoals op de treinenbeurs Houten Digitaal, Eurospoor, Rail 20xx in Houten en andere evenementen. Vaak wordt samen opgetrokken met andere Interessegroepen. HCC!trainsim gaf uiteraard ook acte de présence op hét digitale kennisevent, HCC!expo in Utrecht. Ook de jaarlijkse open dagen van de Stoom Stichting Nederland staan uiteraard op de agenda. Gerrit: “Ik ben hier al 15 jaar bij betrokken vanwege mijn belangstelling voor de oude stoomtechniek en werk mee aan klein onderhoud aan rijtuigen, rijvaardig maken en het tijdens ritten functioneren als balkonwacht.”
Wie doet wat?
“Als bestuur blijven we deelnemen aan evenementen”, benadrukt voorzitter Gerrit Soede van HCC!trainsim. Het zeer actieve bestuur bestaat verder uit: Theo Evers (penningmeester, ledenadministratie, beheer webshop, routebouwer en Trainz-kenner), René ’t Hooft (secretaris en bijeenkomsten, workshops en externe activiteiten) en Raymond Kalousdian (workshops, route- en objectenbouwer, helpdeskcoördinator). Gerrit: “We zoeken nog steeds liefhebbers ter versterking, vele handen maken licht werk. Dat geeft ons ook meer mogelijkheden voor uitbreiding van toekomstige activiteiten.” Gerrit is al ruim 30 jaar HCC-lid en 4 jaar lid van HCC!trainsim. In april 2018 nam hij de voorzittershamer over van Niek Lamme. “Eerder was ik lid van HCC!m en ook een tijdje secretaris. Verder ben ik, behalve bij de Stoomstichting Nederland, ook vrijwilliger bij het Spoorwegmuseum waar ik machinist ben op de Arend.” De Arend was de eerste stoomlocomotief in Nederland. Na het omsporen naar normaalspoor zijn alle locomotieven verschroot. De originele locomotief uit 1839 is daarom in 1938 vervangen door een replica. “De Arend gaat in de zomermaanden één weekend per maand onder stoom. Wij onderhouden en rijden ermee op eigen terrein. Ik heb daarvoor mijn bevoegdheid gehaald.”
Presentaties
Stoomtreinen spelen ook een rol in veel trainsimulaties. Zowel oude als nieuwe treinen komen ‘voorbij rijden’ tijdens boeiende presentaties op de clubdagen. Kees Plaat verzorgde een presentatie over Train Sim World, de nieuwste trainsimulator van Dovetail Games. Samen met Raymond Kalousdian demonstreerde Kees de multiplayer mogelijkheden van ‘Trainz: A New Era’. De multiplayerfunctie is één van de interessante features van Trainz. Hiermee kun je met meerdere spelers tegelijk in één route en sessie rijden. Raymond gaf ook een presentatie over de voortgang van het project VSM-route, een oer-Hollands product van het HCC!trainsim Ontwikkelteam. Een route opleveren is een moment om trots op te zijn, maar 'getting there is half the fun', zoals de Engelsen zeggen. Henk van Willigenburg demonstreerde recentelijk de bijgewerkte versie van zijn NS 2400 add-on. De meeste presentaties worden op video opgenomen en via een speciaal YouTube-kanaal voor de leden beschikbaar gesteld.
Berkendam-route
HCC!trainsim brengt regelmatig add-ons uit, meestal routes voor één van de trainsimulatieprogramma's die de groepring ondersteunt. De Berkendam-2 route voor Train Simulator 2018 is door leden van HCC!trainsim ontwikkeld. Deze add-on is uitgegroeid tot een volwaardige route met een fictief karakter, die desondanks een verantwoord historisch beeld geeft van het Nederlandse spoorwegbedrijf in de vroege jaren ’50 van de vorige eeuw. Deze periode werd gekenmerkt door de wederopbouw van de NS na de Tweede Wereldoorlog en die vanuit het oogpunt van veel spoorwegliefhebbers erg aantrekkelijk is omdat de stoomlocomotief nog onmisbaar was. Alle emplacementen hebben dan ook voorzieningen voor de verzorging van stoomlocomotieven. De route is beveiligd met armseinen en rangeerstoplantaarns en wordt geleverd met een grote verscheidenheid aan bijpassend rollend materieel en vele boeiende scenario’s. Alle scenery-objecten zijn speciaal voor deze route gebouwd en dragen bij aan het creëren van de typische jaren ’50-sfeer.
Leuke links
Dat trainsim een internationale hobby is blijkt uit de vele websites wereldwijd. De links daarvoor vind je aan de linkerzijde. Maar er zijn ook veel interssante links om je hobby verder uit te bouwen, nationaal en internationaal, die vind je rechts.
Stap in en maak een wereldreis via de volgende landen: | Bedien een verkeersleidingspost: www.signalsimulation.com |
www.trainsimfrance.net (FR) | Overstappen van trein naar metro: www.world-of-subways.com |
www.railsim.de (DE) | Add-ons voor Train Simulator: www.christrains.com en www.dutch-classics.nl |
www.uktrainsim.com (UK) | Trainz: www.trainzportal.com |
www.trainsim.com (USA) | OpenRails: www.openrails.org |
www.trainzdepot.net (DE) | Train Sim World: https://trainsimworld.com |
www.trainzonline.nl (NL) | Rangeer App van Infrabel: www.despoorwegenwervenaan.be |
www.treinpunt.nl (NL) | Miniworld project van Olaf Sluik: http://miniworldrotterdamintrainz.blogspot.nl |
Deze reportage is eerder verschenen in PC-Active 302, oktober-november 2018
'Abonneer je nu op een of meerdere van onze nieuwsbrieven en blijf op de hoogte van onze activiteiten!'
Aanmelden