MediaMarkt betreedt als MVNO (Mobile Virtual Network Operator) de mobiele telefoonmarkt. Het bedrijf biedt vanaf 1 mei via de eigen MediaMarkt-winkels en online een mobiel abonnement met cloudopslag aan en stelt hiermee de eerste aanbieder in Nederland te zijn. Abonnementsprijzen zijn nog niet bekendgemaakt, maar MediaMarkt stelt dat de prijsstelling duidelijk onder die van grote netwerkaanbieders ligt.
Een Mobile Virtual Network Operator (MVNO) is een mobiele operator zonder eigen netwerk. Om diensten aan te bieden, wordt er gebruikgemaakt van een bestaand mobiel netwerk, in dit geval KPN. Er zijn diverse MVNO’s in Nederland actief, denk aan Kruidvat Mobiel, Lebara en 50+ Mobiel. Het aantal MVNO’s lag jaren geleden een stuk hoger. Vaak worden MVNO’s uiteindelijk gekocht door netwerkoperators. Zo kwam Youfone in handen van KPN. Provider Simpel maakte helemaal een stoelendans: het begon in 2007 zelfstandig, werd in 2010 overgenomen door T-Mobile (nu Odido), werd opnieuw zelfstandig in 2014 om daarna in 2020 opnieuw te worden overgenomen door T-Mobile.
Wil je als MVNO succesvol zijn, dan moet je je onderscheiden van de rest van de markt. MediaMarkt denkt die USP (Unique Selling Point) te hebben gevonden in de combinatie van mobiele telefonie en cloudopslag.
Let’s Go Mobile richt zich op prijsbewuste en technologiegerichte consumenten die kritisch kijken naar de prijs-kwaliteitverhouding van hun mobiele abonnement. De standaard onbeperkte cloudopslag bestaat uit de MediaMarkt-clouddienst en biedt de gebruiker onbeperkte opslag van alle foto's, video's en documenten op elk apparaat. De klant kan daarnaast kiezen uit verschillende pakketten voor belminuten en data. De data worden veilig opgeslagen op Europese servers in Noorwegen en beschermd door strikte privacywetgeving (GDPR).
Daarnaast geeft MediaMarkt aan dat Let’s Go Mobile meer is dan een standaard bundel. “Het is een compleet mobiel ecosysteem, met de mogelijkheid om in de nabije toekomst modules toe te voegen, zoals allerlei soorten (beveiligings- en kantoor)software, diensten van MediaMarkt, maar ook zakelijke oplossingen.”
Patrick van der Linden, Chief Commercial Officer van MediaMarkt Benelux, is dan ook erg trots: “Het is niet zomaar een dienst die we toevoegen, maar een geheel nieuwe propositie onder eigen merknaam die naadloos aansluit bij onze strategie om een compleet omnichannel platform voor consumentenelektronica te zijn. We zien dat klanten steeds meer verwachten van hun mobiele abonnement. Dat maken wij met Let’s Go Mobile nu mogelijk en voor een divers publiek: van millennials tot gezinnen en zakelijke klanten. En zeker ook voor de prijsbewuste Gen Z-generatie is dit een heel interessant aanbod. We bieden een slimme, betaalbare oplossing die perfect past bij het digitale leven van vandaag.”