Advertorial - Dat Nederlanders ontzettend ondernemend zijn, is te zien aan het aantal bedrijven in ons land. De laatste jaren zien we namelijk steeds meer mensen die een eigen onderneming oprichten. Dat betekent: meer concurrentie op de verschillende markten. Als ondernemer moet je tegenwoordig dus nóg meer je best doen om op te vallen om zo klanten te scoren. Dat doe je onder andere met behulp van SEO. Naar verwachting zal het aantal bedrijven in Nederland namelijk alleen maar verder toenemen. SEO en andere vormen van marketing helpen je om zichtbaarder te worden voor de potentiële klant. Maar: wat is SEO precies en waarom zou je er als ondernemer in moeten investeren? We zochten het voor je uit in dit artikel.
SEO: wat is het en hoe wordt het gebruikt?
Grote kans dat je al eens van SEO hebt gehoord. Misschien maak je er zelfs al wel gebruik van als ondernemer. SEO betekent letterlijk Search Engine Optimization oftewel: zoekmachineoptimalisatie. Wanneer je bezig gaat met SEO ben je bezig met alle werkzaamheden die ervoor zorgen dat je website een hogere positie in de zoekmachine verkrijgt. In andere woorden: je optimaliseert je website voor de zoekmachines. Dat is voor iedere ondernemer eigenlijk onmisbaar, want een hoge positie betekent meer zichtbaarheid en zo ook meer vindbaarheid in bijvoorbeeld Google.
SEO kan er op die manier voor zorgen dat je meer bezoekers op je website krijgt. Uiteindelijk kan dat met de juiste content ervoor zorgen dat je meer verkopen hebt, wat uiteraard een positieve invloed heeft op je omzet en je winst. Daarvoor moet je een ijzersterke SEO-strategie opzetten. Dat doe je met behulp van diverse tools en toepassingen en/of met de hulp van een professional op dit gebied. Ga je er zelf mee aan de slag dan moet je weten dat SEO uit drie belangrijke onderdelen bestaat: contentmarketing, linkbuilding en technische SEO.
Linkbuilding, content en technische SEO zijn van belang
Deze drie onderdelen zorgen er samen voor dat de website van je bedrijf klaar is voor de zoekmachine. Linkbuilding is bijvoorbeeld een onmisbaar onderdeel. Daarmee vergaar je namelijk autoriteit voor Google. Bij linkbuilding zorg je ervoor dat je actief backlinks van externe websites naar jouw website verkrijgt. Daarmee zorg je voor hogere rankings van je eigen website in de zoekmachine. Google ziet je website namelijk als belangrijk genoeg, omdat andere kwalitatieve websites ernaar linken. Daarnaast is content een relevant onderdeel. Men zegt niet voor niets dat content king is.
Waar je een paar jaar geleden nog lappen tekst op je website kon hebben die misschien niet heel sterk waren, maar wel over allerlei belangrijke keywords beschikten, is dat nu echt verleden tijd. De content moet kwalitatief zijn en echt iets bijdragen aan alle content die al te vinden is online. Investeer dus in een goede SEO schrijver voor een kwalitatief betere website. Het laatste onderdeel dat belangrijk is voor SEO is de technische kant van het verhaal. Dat betekent dat je website sterk in elkaar moet zitten, snel moet laden en over gestructureerde data moet beschikken.
Investeren in SEO: wat levert SEO je op?
Ga je aan de slag met SEO, dan moet je veel geduld hebben. Het duurt namelijk best even voordat een goede SEO-strategie werkt. Dat is anders dan bijvoorbeeld investeren in SEA waarbij je geld stopt in advertenties. Daarbij zie je direct wat je daarvoor terug krijgt. Het grote voordeel van SEO is echter dat je er in verhouding veel minder geld aan kwijt bent, terwijl je langer profiteert van de effecten ervan. Doe je het namelijk en goed en houd je het ook goed bij, dan heb je maanden tot jaren baat van de investering in SEO. Bij SEA investeer je vooral voor de korte termijn, wat voor de meeste ondernemers minder interessant is.
Er is geen concrete formule samen te stellen waarmee je kunt berekenen wat je exact kunt verdienen aan SEO. Dat is namelijk afhankelijk van hoeveel tijd en energie je zelf stopt aan dit onderdeel binnen je bedrijf. Daarom schakelen de meeste ondernemers een SEO expert zoals een marketingbureau of een freelancer in die aan de slag gaan met de SEO voor hun onderneming. Heb je de juiste persoon of personen te pakken dan levert SEO je uiteindelijk meer op dan dat het je kost. Dat kost je weliswaar in eerste instantie een investering of tijd en energie als je het zelf doet, maar goede SEO verdient zich dubbel en dwars terug. Een must dus!