Wanneer je als bedrijf of ZZP’er besluit om online en (deels) thuis te gaan werken, dan is het belangrijk een aantal zaken goed voor te bereiden. Wanneer je dat niet doet, dan zul je dit vroeg of laat gaan merken. Is het niet direct in je bedrijfsresultaat, dan wel in je werkplezier of je efficiëntie. Welke zaken goed zijn om goed en grondig te regelen, voordat je start met online en thuiswerken? Dat lees je in dit blog.
1. Het programma waarin je samenwerkt
Er zijn diverse systemen en programma’s waarin je online kunt werken. Kies voor een duidelijke oplossing en wijk daar niet van af. Als je een goed systeem hebt, dan kun je daarin bellen en mailen maar ook vergaderen. Kijk eens naar een systeem waar ook op maat oplossingen zakelijke telefonie in te vinden zijn. Daarmee kun je alles in één systeem doen en kom je ook naar buiten toe heel professioneel over. Zodra je bedrijf gaat groeien zul je ook merken dat het eenvoudig op te schalen is, maar ook afschalen is dan niet lastig. Dus kies één systeem voor iedereen en doe hier vooraf goed onderzoek naar.
2. De kwaliteit van het internet
Wanneer je besluit om thuis te gaan werken, dan is het internet uiteraard je basis. Kies hierbij dan ook voor de beste optie die er is, en kijk of er bijvoorbeeld in jouw buurt al glasvezel is. Ook zakelijke abonnementen zijn soms beter dan de particuliere opties. Deze zijn vaak voorzien van een grotere bandbreedte en kun je tevens als zakelijke kostenpost opbrengen bij de jaarlijkse aangifte. Wanneer je thuiswerkt zul je merken dat andere gezinsleden ook nog steeds gebruik willen maken van internet, wat natuurlijk niet zo gek is. Het is dan ook goed om je internet daarop aan te passen, dit gaat veel ruzies voorkomen.
3. De werkplek
De krapte op de huizenmarkt zorgt ervoor dat niet iedereen vanzelfsprekend een aparte plek heeft om thuis te kunnen werken. Dat wil zeggen een apart thuiskantoor. Maar probeer toch om wel een plek te creëren om te werken die losstaat van de rest. Dit gaat er namelijk voor zorgen dat je werk en privé enigszins kunt scheiden. Wanneer je dat namelijk niet doet, zul je vroeg of laat gaan merken dat dit te veel in elkaar overloopt. De kans op zaken zoals een burn-out neemt daarmee in rap tempo toe. Een hoekje in de woon- of slaapkamer is soms al voldoende om echt het gevoel van een aparte werkplek te creëren.
Bovenstaande zaken zijn ook belangrijk om als werkgever rekening mee te houden. Investeer erin dat je werknemers dit ook kunnen vormgeven, eventueel dus met jouw hulp. Dit gaat het werkplezier en de efficiëntie bevorderen. Daarnaast gaat het in het begin wellicht een investering vragen, maar wanneer je het slim inzet zal het op termijn je ook weer geld besparen als werkgever. Maar bied de mogelijkheid wel aan werknemers, je kunt er tegenwoordig simpelweg niet meer omheen. Succes!