Op 1 oktober 2024 zijn er in Nederland nieuwe maatregelen ingevoerd om spelers meer bewust te maken van hun speelgedrag en hen te beschermen tegen het risico van online kansspelen. Deze maatregelen omvatten onder andere het instellen van een speellimiet en het verplicht stellen van een contactmoment tussen speler en kansspelaanbieder wanneer een speler zijn stortingslimiet wil verhogen.
Daarnaast moet de speellimiet in een neutrale omgeving worden ingevuld, zonder vooraf ingevulde opties of reclame. Ook worden alle bedragen voortaan in euro’s weergegeven. Deze maatregelen komen voort uit de Regeling speellimieten en bewuster speelgedrag.
Speellimiet en contactmoment
Met de invoering van de maatregelen geldt sinds 1 oktober voor nieuwe spelers een maandelijks stortingslimiet van maximaal €350 voor volwassenen en maximaal €150 voor jongvolwassenen tot 24 jaar. Als een speler een hoger limiet wil instellen, moet dit eerst gebeuren na een verplicht persoonlijk contactmoment met de kansspelaanbieder. Tijdens dit contactmoment is de aanbieder verplicht de speler te wijzen op de risico’s van een hogere limiet en het verlies van het gestorte bedrag. Ook wordt de speler gewezen op beschikbare hulp en de mogelijkheid van uitsluiting via het Cruks-register. Spelers die voor 1 oktober al een limiet boven de €350 (of €150 voor jongvolwassenen) hadden, ontvangen een bericht van de aanbieder met informatie over de risico’s en beschikbare hulp. Het verplichte contactmoment doorbreekt de anonimiteit van de speler, waardoor deze meer bewust wordt van de gevolgen van zijn speelgedrag.
Extra beschermingsmaatregelen
Naast het speellimiet en het contactmoment, zijn er meer maatregelen ingevoerd om de speler bewuster te maken van zijn speelgedrag. Zo moet de speellimiet in een neutrale omgeving zonder reclame of vooraf ingevulde opties worden ingesteld. Kansspelaanbieders zijn ook verplicht de speler te vragen of hij bereid is het ingestelde bedrag te verliezen. Alle bedragen moeten in euro’s worden weergegeven, zodat spelers zich beter bewust zijn van de financiële risico’s. Verder moeten aanbieders de speler iedere 30 minuten via een pop-up informeren over de duur van de speelsessie en de ingestelde limieten.
Maatregelen van de Kansspelautoriteit
De Kansspelautoriteit heeft ook nieuwe maatregelen ingevoerd. Kansspelaanbieders moeten controleren of de speler de financiële gevolgen kan dragen als deze meer dan €700 per maand (of meer dan €300 voor jongvolwassenen tot 24 jaar) wil storten. Als er geen contact kan worden gelegd met de speler, moet de kansspelaanbieder de toegang tot het spelersaccount beperken.