De nieuwsconsumptie in ons land neemt significant af. Dat blijkt uit onderzoek onder 7.000 Nederlanders. Dit onderzoek, een representatieve steekproef die ook het gebruik van nieuwsapps en andere kanalen in kaart bracht, toont aan dat jongere generaties, vooral Gen Z en millennials, zich steeds verder afkeren van het nieuws.
Bovendien voelen mensen zich minder gelukkig door het consumeren van nieuws, een trend die breed in de samenleving zichtbaar is.
Uit het onderzoek blijkt dat nieuwsapps nog steeds de meest gebruikte bronnen zijn voor het volgen van het nieuws, maar ook deze vertonen een daling in gebruik. Andere kanalen, zoals actualiteitenprogramma’s en talkshows, zien een vergelijkbare afname. Dit geldt niet alleen voor jongere generaties, maar ook voor andere leeftijdsgroepen. De verschuiving wijst op een groeiende desinteresse en zelfs vermijding van het nieuws in brede lagen van de bevolking. De groep ‘Ongeintresseerden’ en NieuwsBlockers betreft in totaal maar liefst 2 miljoen.
Vooral Gen Z en millennials blijken moeite te hebben met het nieuws. Deze groepen geven aan zich overweldigd te voelen door de constante stroom van negatieve berichten en het gevoel te hebben weinig invloed te kunnen uitoefenen op wat er in de wereld gebeurt. Het resultaat? Ze wenden zich vaker af van nieuwsconsumptie en geven aan dat ze zich gelukkiger voelen wanneer ze minder worden geconfronteerd met actualiteiten.
De bevindingen roepen vragen op over de rol van nieuwsmedia in een samenleving die steeds meer lijkt te worstelen met “nieuwsmijding.” Het onderzoek benadrukt dat de manier waarop nieuws wordt gepresenteerd en geconsumeerd dringend moet worden heroverwogen. Hoe kunnen nieuwsmedia jongere generaties opnieuw betrekken? En welke impact heeft deze trend op de democratische functie van de journalistiek
Dit onderzoek biedt belangrijke inzichten voor nieuwsorganisaties, beleidsmakers en de samenleving als geheel. De cijfers maken duidelijk dat het tijd is voor een bredere discussie over de toekomst van nieuws en de manieren waarop we als samenleving omgaan met de constante informatiestroom.
“De resultaten laten zien dat Nederlanders steeds kritischer worden in hun nieuwsconsumptie”, zegt Neil van der Veer van onderzoeksbureau Newcom. “Er is een grote groep die een bewuste of onbewuste aversie tegen nieuws. Ze keren zich af van nieuws omdat ze het als te negatief, deprimerend of overweldigend ervaren. En focussen zich op andere interesses en bezigheden die voor hen prioriteit hebben.”